نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 23
حاطبى در
ميان آنها پيدا شد استغفار كنند و به سوى خدا بازگردند.
***
در آخرين
آيه مورد بحث بار ديگر روى همان مطلبى تكيه مىكند كه در نخستين آيه تكيه شده بود،
مىفرمايد:" براى شما مسلمانان در برنامه زندگى آنها اسوه و الگوى نيكويى
بود، براى آنها كه اميد به خدا و روز قيامت دارند" (لَقَدْ
كانَ لَكُمْ فِيهِمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كانَ يَرْجُوا اللَّهَ وَ الْيَوْمَ
الْآخِرَ) [1] نه تنها برائت و بيزاريشان از بتپرستان و خط
كفر، بلكه دعاهاى آنها و تقاضاهايشان در پيشگاه خدا كه نمونههايى از آن در آيات
قبل گذشت نيز براى همه مسلمانان سرمشق است.
اين سرمشق را
تنها كسانى مىگيرند كه دل به خدا بستهاند، و ايمان به مبدء و معاد قلبشان را
روشن ساخته، و در طريق حق به حركت در آمدهاند.
بدون شك اين
تاسى و پيروى نفعش قبل از هر كس به خود مسلمانان باز مىگردد لذا در پايان
مىافزايد:" هر كس سرپيچى كند و طرح دوستى با دشمنان خدا بريزد، به خودش ضرر
زده، و خداوند نيازى به او ندارد، چرا كه او از همگان بىنياز و شايسته هر گونه
حمد و ستايش است" (وَ مَنْ يَتَوَلَّ فَإِنَّ
اللَّهَ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ).
زيرا طرح
دوستى با دشمنان خدا آنها را تقويت مىكند، و قوت آنها باعث شكست خود شما است، و
اگر آنها بر شما مسلط گردند بر صغير و كبير رحم نخواهند كرد
[2]
[1] بعضى از مفسران گفتهاند كه" لمن"
در آيه فوق بدل از" لكم" است (تفسير فخر رازى و روح المعانى ذيل آيات
مورد بحث).
[2] بنا بر اين جمله"
مَنْ يَتَوَلَ" جمله شرطيه است و جزاى آن محذوف و در تقدير چنين است من
يتول فقد اخطا حظ نفسه و ذهب عما يعود نفعه اليه (مجمع البيان جلد 9 صفحه 272).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 23