نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 224
مىگردد، و ابرهاى تيره و تار دشمنى و كدورت را غالبا از آسمان زندگى آنها دور
مىسازد.
جالب اينكه در حديثى از امام باقر ع مىخوانيم:
المطلقة تكتحل و تختضب و تطيب و تلبس ما شاءت من الثياب، لان اللَّه عز و جل
يقول لَعَلَّ اللَّهَ يُحْدِثُ بَعْدَ ذلِكَ
أَمْراً لعلها ان تقع فى نفسه فيراجعها.
" زن مطلقه در دوران عدهاش مىتواند آرايش كند، سرمه در چشم نمايد، و
موهاى خود را رنگين، و خود را معطر، و هر لباسى كه مورد علاقه او است بپوشد، زيرا
خداوند مىفرمايد: شايد خدا بعد از اين ماجرا وضع تازهاى فراهم سازد، و ممكن است
از همين راه زن بار ديگر قلب مرد را تسخير كرده و مرد رجوع كند" [1]! همانگونه كه
گفتيم تصميم بر جدايى و طلاق غالبا تحت تاثير هيجانهاى زودگذر است كه با گذشت زمان
و معاشرت مستمر مرد و زن در يك مدت نسبتا طولانى (مدت عده) و انديشه در پايان كار،
صحنه به كلى دگرگون مىشود، و بسيارى از جداييها به آشتى منتهى مىگردد اما به شرط
اينكه دستورهاى اسلامى فوق يعنى ماندن زن در مدت عده در خانه همسر سابق دقيقا اجرا
شود.
به خواست خدا بعدا خواهيم گفت كه همه اينها مربوط به" طلاق رجعى"
است
نكتهها:
1- طلاق منفورترين حلالها
بدون شك، قرارداد زوجيت از جمله قراردادهايى است كه بايد قابل جدايى باشد، چرا
كه گاه عللى پيش مىآيد كه زندگى مشترك زن و مرد را