نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 195
غبنهاست [1] سپس به
بيان حال مؤمنان در آن روز پرداخته مىافزايد.
كسى كه ايمان به خدا آورد و عمل صالح انجام دهد، خداوند سيئات او را مىپوشاند
و از بين مىبرد، و او را در باغهايى از بهشت وارد مىكند كه از زير درختانش نهرها
جارى است، جاودانه تا ابد در آن مىمانند، و اين پيروزى بزرگى است" (وَ مَنْ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ وَ يَعْمَلْ صالِحاً يُكَفِّرْ
عَنْهُ سَيِّئاتِهِ وَ يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ
خالِدِينَ فِيها أَبَداً ذلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ).
به اين ترتيب هنگامى كه دو شرط اصلى، يعنى ايمان و عمل صالح، حاصل شود، اين
مواهب عظيم، پشت سر آن خواهد بود: بخشودگى گناهان كه بيش از همه چيز فكر انسان را
به خود مشغول مىدارد، و بعد از پاك شدن از گناه ورود به بهشت جاودان، و نيل به
فوز عظيم، بنا بر اين همه چيز بر محور ايمان و عمل صالح دور مىزند و سرمايههاى
اصلى همينها است، اينها كسانى هستند كه در آن" يَوْمُ التَّغابُنِ" نه تنها مغبون نيستند، بلكه به پيروزى بزرگ و فوز عظيم رسيدهاند.
***
سپس مىافزايد:" اما كسانى كه كافر شدند، و آيات ما را تكذيب كردند
اصحاب دوزخند و جاودانه در آن مىمانند، و سرانجام آنها سرانجام بدى است" (وَ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ كَذَّبُوا بِآياتِنا أُولئِكَ
أَصْحابُ النَّارِ خالِدِينَ فِيها وَ بِئْسَ الْمَصِيرُ).
[1]" تغابن" از باب تفاعل
است، و معمولا در مورد كارهايى گفته مىشود كه دو جانبه باشد مانند تعارض و تزاحم
و ... اين معنى در مورد قيامت ممكن است به اين ترتيب باشد كه تعارض گروه مؤمنان و
كافران نتيجهاش در قيامت ظاهر مىشود، و در حقيقت روز قيامت روز ظهور تغابن است،
از بعضى از كلمات اهل لغت نيز استفاده مىشود كه باب" تفاعل" هميشه به
اين معنى نيست و در اينجا به معنى ظهور غبن است (مفردات راغب ماده غبن).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 195