نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 185
تفسير: او از اسرار نهفته درون سينهها آگاه است
اين سوره نيز با تسبيح خداوند آغاز مىشود، خداوندى كه مالك و حاكم بر كل جهان
هستى، و قادر بر همه چيز است، مىفرمايد:" آنچه در آسمانها و آنچه در زمين
است براى خدا تسبيح مىگويند" (يُسَبِّحُ
لِلَّهِ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ).
سپس مىافزايد:" مالكيت و حاكميت از آن او است" (لَهُ الْمُلْكُ).
" و (به همين دليل) تمام حمد و ستايش نيز به ذات پاك او برمىگردد"
(وَ لَهُ الْحَمْدُ).
" و او بر هر چيز توانا است" (وَ هُوَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ).
چون كرارا در باره تسبيح عمومى موجودات جهان سخن گفتهايم و تفسيرهاى متعددى
كه براى اين موضوع بيان شده آوردهايم نياز به تكرار نيست.
اين تسبيح و حمد در حقيقت لازمه قدرت او بر همه چيز، و مالكيت او نسبت به هر
چيز است، زيرا تمام اوصاف جمال و جلالش در اين دو امر نهفته است.
***
سپس به امر خلقت و آفرينش كه لازمه قدرت است اشاره كرده، مىفرمايد:
" او كسى است كه شما را آفريد" (هُوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ).
و به شما نعمت آزادى و اختيار داد، لذا" گروهى از شما كافر و گروهى مؤمن
شدند" (فَمِنْكُمْ كافِرٌ وَ مِنْكُمْ مُؤْمِنٌ) [1]
[1] ذكر" فاء" تفريع در
اينجا از اين جهت نيست كه ايمان و كفر نيز مخلوق خدا است، بلكه از اين جهت است كه
به دنبال خلقت به انسان آزادى اراده داده، و لازمه آن پيدايش دو گروه مؤمن و كافر
است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 185