نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 140
در حالى كه بسيارى از محققين معتقدند كه اين شرط وجوب عينى نماز جمعه است، ولى
براى وجوب تخييرى اين شرط لازم نيست و در زمان غيبت نيز مىتوان نماز جمعه را برپا
داشت و جانشين نماز ظهر مىشود، و حق همين است، بلكه هر گاه حكومت اسلامى با شرايط
آن از طرف نايب عام امام ع تشكيل گردد احتياط اين است كه امام جمعه منصوب از طرف
او باشد، و مسلمانان در نماز جمعه شركت كنند.
در اين زمينه و در مسائل ديگر مربوط به نماز جمعه سخن بسيار است كه ذكر همه
آنها از حوصله يك بحث تفسيرى خارج و بايد آنها را در كتب فقه و حديث جستجو كرد. [1]
***
خداوندا!
بما توفيقى مرحمت فرما كه از اين شعائر بزرگ اسلامى براى تربيت نفوس و نجات مسلمين
از چنگال دشمنان حد اكثر بهرهبردارى را بنمائيم.
پروردگارا! ما را از كسانى قرار ده كه مشتاق لقاى تو باشيم و از مرگ نهراسيم.
بارالها! نعمت ايمان و تعليم و تربيت انبياء را هرگز از ما سلب نفرما.
آمين يا رب العالمين پايان سوره جمعه 14/ رمضان/ 1406
[1] مرحوم علامه مجلسى در بحار
الانوار جلد 89 و 90 را به اين مساله مهم و ساير ويژگيهاى جمعه پرداخته است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 140