responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 24  صفحه : 133

سه فريضه را بدون علت ترك نمى‌گويد مگر منافق‌ [1] و در حديث ديگرى از رسول خدا مى‌خوانيم:

من اتى الجمعة ايمانا و احتسابا استانف العمل:

" كسى كه از روى ايمان و براى خدا در نماز جمعه شركت كند گناهان او بخشوده خواهد شد و برنامه عملش را از نو آغاز مى‌كند" [2] روايات در اين زمينه بسيار است كه ذكر همه آنها به طول مى‌انجامد در اينجا با اشاره به يك حديث ديگر اين بحث را پايان مى‌دهيم.

كسى خدمت رسول خدا ص آمد، عرض كرد يا رسول اللَّه! من بارها آماده حج شده‌ام اما توفيق نصيبم نشده فرمود:

عليك بالجمعة فانها حج المساكين:

" بر تو باد به نماز جمعه كه حج مستمندان است" (اشاره به اينكه بسيارى از بركات كنگره عظيم اسلامى حج در اجتماع نماز جمعه وجود دارد) [3] البته بايد توجه داشت كه مذمتهاى شديدى كه در مورد ترك نماز جمعه آمده است و تاركان جمعه در رديف منافقان شمرده شده‌اند در صورتى است كه نماز جمعه واجب عينى باشد يعنى در زمان حضور امام معصوم و مبسوط اليد و اما در زمان غيبت بنا بر اينكه واجب مخير باشد (تخيير ميان نماز جمعه و نماز ظهر) و از روى استخفاف و انكار انجام نگيرد مشمول اين مذمتها نخواهد شد، هر چند عظمت نماز جمعه و اهميت فوق العاده آن در اين حال نيز محفوظ است (توضيح بيشتر در باره اين مساله را در كتب فقهى بايد مطالعه كرد).

3- فلسفه نماز عبادى سياسى جمعه‌

نماز جمعه، قبل از هر چيز يك عبادت بزرگ دستجمعى است، و اثر عمومى‌


[1] وسائل الشيعه جلد 5 صفحه 4 حديث 8.

[2] همان مدرك حديث 10.

[3] همان مدرك صفحه 5 حديث 17.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 24  صفحه : 133
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست