نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 133
سه فريضه را بدون علت ترك نمىگويد مگر منافق [1] و در حديث ديگرى از رسول خدا مىخوانيم:
من اتى الجمعة ايمانا و احتسابا استانف العمل:
" كسى كه از روى ايمان و براى خدا در نماز جمعه شركت كند گناهان او
بخشوده خواهد شد و برنامه عملش را از نو آغاز مىكند" [2] روايات در اين زمينه بسيار است كه ذكر همه
آنها به طول مىانجامد در اينجا با اشاره به يك حديث ديگر اين بحث را پايان
مىدهيم.
كسى خدمت رسول خدا ص آمد، عرض كرد يا رسول اللَّه! من بارها آماده حج شدهام
اما توفيق نصيبم نشده فرمود:
عليك بالجمعة فانها حج المساكين:
" بر تو باد به نماز جمعه كه حج مستمندان است" (اشاره به اينكه
بسيارى از بركات كنگره عظيم اسلامى حج در اجتماع نماز جمعه وجود دارد) [3] البته بايد
توجه داشت كه مذمتهاى شديدى كه در مورد ترك نماز جمعه آمده است و تاركان جمعه در
رديف منافقان شمرده شدهاند در صورتى است كه نماز جمعه واجب عينى باشد يعنى در
زمان حضور امام معصوم و مبسوط اليد و اما در زمان غيبت بنا بر اينكه واجب مخير
باشد (تخيير ميان نماز جمعه و نماز ظهر) و از روى استخفاف و انكار انجام نگيرد
مشمول اين مذمتها نخواهد شد، هر چند عظمت نماز جمعه و اهميت فوق العاده آن در اين
حال نيز محفوظ است (توضيح بيشتر در باره اين مساله را در كتب فقهى بايد مطالعه
كرد).
3- فلسفه نماز عبادى سياسى جمعه
نماز جمعه، قبل از هر چيز يك عبادت بزرگ دستجمعى است، و اثر عمومى