نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 128
ناگفته پيدا است كه امر به" انتشار در زمين" و" طلب روزى"
امر وجوبى نيست، بلكه به اصطلاح" امر بعد از حظر" و نهى است، و دليل بر
جواز مىباشد، ولى بعضى از اين تعبير چنين استفاده كردهاند كه تحصيل روزى بعد از
نماز جمعه مطلوبيت و بركتى دارد، و در حديثى آمده است كه پيامبر بعد از نماز جمعه
سرى به بازار مىزد.
جمله" وَ اذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيراً" اشاره به ياد خدا است در برابر آن همه نعمتهايى كه
به انسان ارزانى داشته، و بعضى" ذكر" را در اينجا به معنى"
فكر" تفسير كردهاند، آن چنان كه در حديث آمده
تفكر ساعة خير من عبادة سنة:
" يك ساعت انديشيدن از يك سال عبادت بهتر است" [1] بعضى نيز آن را به مساله توجه به خدا در
بازارها و به هنگام معاملات و عدم انحراف از اصول حق و عدالت تفسير كردهاند.
ولى روشن است كه آيه مفهوم گستردهاى دارد كه همه اينها را در بر مىگيرد، اين
نيز مسلم است كه روح" ذكر"" فكر" است، و ذكر بىفكر لقلقه
زبانى بيش نيست، و آنچه مايه فلاح و رستگارى است همان ذكر آميخته با تفكر در جميع
حالات است.
اصولا ادامه" ذكر" سبب مىشود كه ياد خدا در اعماق جان انسان رسوخ
كند و ريشههاى غفلت و بيخبرى را كه عامل اصلى هر گونه گناه است بسوزاند، و انسان
را در مسير فلاح و رستگارى قرار دهد و حقيقت" لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ" حاصل گردد.
***
در آخرين آيه مورد بحث كسانى كه پيغمبر اكرم ص را به هنگام نماز جمعه رها
كردند و براى خريد از قافله تازه وارد به بازار شتافتند شديدا مورد