responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 23  صفحه : 538

ولى تفسير اول با مفهوم آيه سازگارتر است و تفسير دوم و سوم مى‌تواند بيان مصداقى از آن مفهوم گسترده باشد، و به هر حال عذابى را كه شيطان از آن اظهار وحشت مى‌كند ظاهرا عذاب دنيا است، و بنا بر اين ترس او جدى است نه شوخى و استهزا، و بسيارند كسانى كه از مجازاتهاى نزديك مى‌ترسند ولى نسبت به مجازاتهاى دراز مدت بى اعتنا هستند.

آرى چنين است حال منافقان كه دوستان خود را با وعده‌هاى دروغين و نيرنگ به وسط معركه مى‌فرستند، سپس آنها را تنها گذارده فرار مى‌كنند چرا كه در نفاق وفادارى نيست.

***
در آيه بعد سرانجام كار اين دو گروه:" شيطان و اتباعش"، و" منافقان و دوستانشان از اهل كفر" را روشن ساخته، مى‌افزايد:" سرانجام كار آنها اين شد كه هر دو در آتش دوزخند، جاودانه در آن مى‌مانند، و اين است كيفر ظالمان"! (فَكانَ عاقِبَتَهُما أَنَّهُما فِي النَّارِ خالِدَيْنِ فِيها وَ ذلِكَ جَزاءُ الظَّالِمِينَ‌) [1] اين يك اصل كلى است كه عاقبت همكارى كفر و نفاق، و شيطان و يارانش، شكست و ناكامى و عذاب دنيا و آخرت است، در حالى كه همكارى مؤمنان و دوستانشان همكارى مستمر و جاودانى و سرانجامش پيروزى و برخوردارى از رحمت واسعه الهى در هر دو جهان است.

***
در آيه بعد روى سخن را به مؤمنان كرده، به عنوان يك نتيجه‌گيرى از ماجراى شوم و دردناك" بنى نضير" و منافقان و شيطان، مى‌فرمايد:" اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد از مخالفت خدا بپرهيزيد، و هر انسانى بايد بنگرد تا چه‌


[1]" عاقبتهما" خبر" كان" و منصوب است و" انهما فى النار" بجاى اسم كان است و" خالدين" حال است براى ضمير" هما".

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 23  صفحه : 538
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست