نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 538
ولى تفسير اول با مفهوم آيه سازگارتر است و تفسير دوم و سوم مىتواند بيان
مصداقى از آن مفهوم گسترده باشد، و به هر حال عذابى را كه شيطان از آن اظهار وحشت
مىكند ظاهرا عذاب دنيا است، و بنا بر اين ترس او جدى است نه شوخى و استهزا، و
بسيارند كسانى كه از مجازاتهاى نزديك مىترسند ولى نسبت به مجازاتهاى دراز مدت بى
اعتنا هستند.
آرى چنين است حال منافقان كه دوستان خود را با وعدههاى دروغين و نيرنگ به وسط
معركه مىفرستند، سپس آنها را تنها گذارده فرار مىكنند چرا كه در نفاق وفادارى
نيست.
***
در آيه بعد سرانجام كار اين دو گروه:" شيطان و اتباعش"، و"
منافقان و دوستانشان از اهل كفر" را روشن ساخته، مىافزايد:" سرانجام
كار آنها اين شد كه هر دو در آتش دوزخند، جاودانه در آن مىمانند، و اين است كيفر
ظالمان"! (فَكانَ عاقِبَتَهُما أَنَّهُما فِي
النَّارِ خالِدَيْنِ فِيها وَ ذلِكَ جَزاءُ الظَّالِمِينَ) [1] اين يك
اصل كلى است كه عاقبت همكارى كفر و نفاق، و شيطان و يارانش، شكست و ناكامى و عذاب
دنيا و آخرت است، در حالى كه همكارى مؤمنان و دوستانشان همكارى مستمر و جاودانى و
سرانجامش پيروزى و برخوردارى از رحمت واسعه الهى در هر دو جهان است.
***
در آيه بعد روى سخن را به مؤمنان كرده، به عنوان يك نتيجهگيرى از ماجراى
شوم و دردناك" بنى نضير" و منافقان و شيطان، مىفرمايد:" اى كسانى
كه ايمان آوردهايد از مخالفت خدا بپرهيزيد، و هر انسانى بايد بنگرد تا چه
[1]" عاقبتهما" خبر"
كان" و منصوب است و" انهما فى النار" بجاى اسم كان است و"
خالدين" حال است براى ضمير" هما".
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 538