نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 53
بگيرد
مىفهمند اين گونه نسبتها شايسته چه كسى بوده است؟ و قبايى است براى قامت چه
شخصى؟! روشن است كه منظور از غدا (فردا) آينده نزديك است و اين تعبير جالب لطيفى
است.
در اينجا
ممكن است سؤالى طرح شود و آن اينكه در حال نزول اين آيات آنها مجازات خود را مسلما
ديده بودند، ديگر جاى اين ندارد كه گفته شود فردا مىفهمند دروغگوى هوسباز كيست؟
در پاسخ اين
سؤال دو جواب مىتوان گفت: نخست اينكه اين سخن در حقيقت به پيامبر خدا"
صالح" گفته شده، و در آن روز و در آن شرائط بيان گرديده و مسلم است كه آن روز
هنوز عذاب نازل نشده بود.
ديگر اينكه
منظور از فردا فرداى قيامت است كه همه چيز به وضوح آشكار مىشود (ولى تفسير اول
مناسبتر و با آيات بعد سازگارتر است).
در اينجا
سؤال ديگرى مطرح است و آن اينكه مشركان قوم ثمود قبل از نزول عذاب نيز به واقعيت
دعوت صالح پى برده، و معجزه انكارناپذيرش را مشاهده كرده بودند، پس چرا مىگويد
فردا مىفهمند؟.
پاسخ اين
سؤال نيز با توجه به يك نكته روشن است و آن اينكه: علم همواره مراتبى دارد، در
بعضى از مراتب ممكن است طرف مقابل انكار كند، اما گاه به مرحلهاى مىرسد كه ديگر
جاى انكار نيست، و همه چيز به رأى العين ديده مىشود، و منظور از علم در اينجا
همين مرحله كامل آن است.
***
سپس به
داستان" ناقه" كه به عنوان معجزه و سند گوياى صدق دعوت صالح ع فرستاده
شده بود اشاره كرده، مىافزايد:" به صالح وحى كرديم كه ما ناقه را براى
آزمايش و امتحان براى آنها مىفرستيم، در انتظار پايان كار آنها باش
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 53