نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 521
بخل مىورزد، ولى" شحيح" هم نسبت به آنچه در دست مردم است بخل
مىورزد و هم آنچه خود در اختيار دارد، تا آنجا كه هر چه را در دست مردم ببيند
آرزو مىكند آن را به چنگ آورد، خواه از طريق حلال باشد يا حرام و هرگز قانع به
آنچه خداوند به او روزى داده نيست" [1] در حديث ديگرى مىخوانيم:
لا يجتمع الشح و الايمان فى قلب رجل مسلم!، و لا يجتمع غبار فى سبيل اللَّه و
دخان جهنم فى جوف رجل مسلم!:
" بخل و حرص و ايمان در قلب مرد مسلمان جمع نمىشود، همانگونه كه غبار
راه جهاد و دود جهنم در درون يك انسان مجتمع نمىگردد" [2] كوتاه سخن اينكه: از آيه فوق به خوبى استفاده
مىشود كه ترك بخل و حرص انسان را به رستگارى مىرساند، در حالى كه آلودگى به اين
صفت مذموم كاخ سعادت انسان را ويران مىسازد.
***
در آخرين آيه مورد بحث سخن از گروه سومى از مسلمين به ميان مىآورد كه با
الهام از قرآن مجيد در ميان ما به عنوان" تابعين" معروف شدهاند، و بعد
از مهاجران و انصار كه در آيات قبل سخن از آنها به ميان آمد سومين گروه عظيم
مسلمين را تشكيل مىدهند:
مىفرمايد:" و كسانى كه بعد از آنها آمدند مىگويند: پروردگارا! ما و
برادران ما را كه در ايمان بر ما پيشى گرفتند بيامرز، و در دلهايمان حسد و كينهاى
نسبت به مؤمنان قرار مده، پروردگارا! تو مهربان و رحيمى" (و الذين جاءوا مِنْ بَعْدِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنا وَ
لِإِخْوانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونا بِالْإِيمانِ وَ لا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنا
غِلًّا لِلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنا إِنَّكَ رَؤُفٌ رَحِيمٌ).