نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 517
را" بواء" مىگويند، اين تعبير كنايه لطيفى است از اين معنى كه
جمعيت انصار مدينه قبل از آنكه پيامبر ص و مهاجران وارد اين شهر شوند زمينههاى
هجرت را فراهم كردند، و همانگونه كه تاريخ مىگويد آنها دو بار در عقبه (گردنهاى
نزديك مكه) آمده، و مخفيانه با پيامبر خدا ص بيعت كردند، و به صورت مبلغانى به سوى
مدينه بازگشتند، و حتى يكى از مسلمانان مكه را بنام" مصعب بن عمير" به
عنوان مبلغ همراه خود به مدينه آوردند تا افكار عمومى را براى هجرت پيامبر ص آماده
سازند.
بنا بر اين نه تنها خانههاى ظاهرى را آماده پذيرايى مهاجران كردند كه خانه دل
و جان و محيط شهر خود را تا آنجا كه مىتوانستند آماده ساختند.
تعبير" من قبلهم" نشان مىدهد كه اينها همه قبل از هجرت مسلمانان
مكه بوده است، و مهم همين است.
مطابق اين تفسير انصار مدينه نيز جزء مستحقين اين اموال بودند، و اين منافات
با آنچه از پيغمبر اكرم ص نقل شده است كه تنها به دو يا سه نفر از طايفه انصار از
اموال بنى نضير بخشيد، ندارد، زيرا ممكن است در ميان انصار افراد مسكين و فقير غير
از آن چند نفر نبوده، در حالى كه شرط قبول اين اموال فقر و نياز بوده است، به عكس
مهاجرين كه اگر هم مصداق فقير نبودهاند مصداق" ابن السبيل" محسوب
مىشدند [1] سپس به
سه توصيف ديگر كه بيانگر كل روحيات انصار مىباشد پرداخته، چنين مىگويد:
" آنها چنان هستند كه هر مسلمانى را به سوى آنها هجرت كند دوست
[1] اما مطابق تفسير ديگرى" وَ الَّذِينَ تَبَوَّؤُا الدَّارَ" مبتدا است و" يحبون" خبر آن مىباشد، و مجموعا جمله مستقلى
را تشكيل مىدهد و ارتباطى با جمله قبل كه در باره مصرف" فىء" است
ندارد، ولى روشن است كه تفسير اول مناسبتر مىباشد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 517