نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 509
از آنچه گفتيم اين نكته روشن مىشود كه در ميان آيه اول و دوم كه در بالا ذكر
كرديم تضادى وجود ندارد، هر چند آيه اول ظاهرا" فىء" را در اختيار شخص
پيامبر مىگذارد و در آيه دوم مصارف ششگانهاى براى آن ذكر مىكند، زيرا اين مصارف
ششگانه ذكر اولويتهايى است كه پيامبر ص در مورد اموالى كه در اختيار دارد بايد
رعايت كند، و به تعبير ديگر پيغمبر اكرم ص اينهمه ثروت را براى شخص خودش نمىخواهد
بلكه به عنوان رهبر و رئيس حكومت اسلامى در هر موردى لازم است صرف مىكند.
اين نكته نيز قابل توجه است كه اين حق بعد از پيامبر ص به امامان معصوم ع و
بعد از آنها به نواب آنها يعنى مجتهدان جامع الشرائط مىرسد، چرا كه احكام اسلام
تعطيل بردار نيست، و حكومت اسلامى از مهمترين مسائلى است كه مسلمانان با آن سر و
كار دارند و قسمتى از پايههاى اين حكومت بر مسائل اقتصادى نهاده شده است و بخشى
از مسائل اقتصادى اصيل اسلامى همينها است.
2- پاسخ به يك سؤال
در اينجا ممكن است اين سؤال مطرح شود كه چگونه خداوند دستور مىدهد كه همه
مردم بدون استثنا آنچه را پيامبر ص مىگويد بى قيد و شرط بپذيرند؟!.
ولى با توجه به اينكه ما پيامبر را معصوم مىدانيم، و اين حق فقط براى او و
جانشينان معصوم او است پاسخ سؤال روشن مىشود.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 509