responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 23  صفحه : 495

***
در آخرين آيه از آيات مورد بحث به پاسخ ايرادى مى‌پردازد كه يهود بنى نضير- چنان كه در شان نزول نيز گفتيم- به پيامبر ص متوجه مى‌ساختند، در آن موقع كه دستور داد قسمتى از نخلهاى نزديك قلعه‌هاى محكم يهود را ببرند (تا محل كافى براى نبرد باشد، يا براى اينكه يهود ناراحت شوند و از قلعه‌ها بيرون آيند و درگيرى در خارج قلعه روى دهد) آنها گفتند: اى محمد! مگر تو نبودى كه از اينگونه كارها نهى مى‌كردى؟ آيه نازل شد و گفت:" هر درخت با ارزش نخل را قطع يا به حال خود واگذار كرديد همه به فرمان خدا بود"! (ما قَطَعْتُمْ مِنْ لِينَةٍ أَوْ تَرَكْتُمُوها قائِمَةً عَلى‌ أُصُولِها فَبِإِذْنِ اللَّهِ‌) [1] و" هدف اين بود كه فاسقان را خوار و رسوا كند" (وَ لِيُخْزِيَ الْفاسِقِينَ‌).

" لينة" از ماده" لون" به يك نوع عالى از درخت خرما مى‌گويند، و بعضى آن را از ماده" لين" به معنى نرمى به نوعى از درخت خرما تفسير كرده‌اند كه شاخه‌هايى نرم و نزديك زمين و ميوه‌اى نرم و لذيذ دارد.

گاه" لينه" به" الوان" و انواع مختلف درخت نخل يا" نخله كريمه" تفسير شده است كه تقريبا همه به يك چيز بر مى‌گردد.

به هر حال بعضى گفته‌اند: اقدام به قطع قسمتى از درختان نخل" بنى نضير" از سوى بعضى از مسلمانان روى داد، در حالى كه بعضى ديگر مخالف بودند، در اينجا آيه فوق نازل شد و ميان آنها فصل خصومت كرد [2] بعضى ديگر گفته‌اند: آيه ناظر به عمل دو نفر از اصحاب است كه يكى به هنگام قطع درختان نخل درختان خوب را مى‌بريد تا يهود را به خشم آورد


[1]" ما" در آيه فوق شرطيه است و جزاى آن" فباذن اللَّه" مى‌باشد.

[2]" تفسير ابو الفتوح" رازى جلد 11 صفحه 93- اين معنى در" تفسير در المنثور" جلد 6 صفحه 188 نيز آمده است.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 23  صفحه : 495
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست