نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 484
كند عذاب الهى (در حق او) شديد است.
5- هر درخت با ارزش نخل را قطع و يا آن را به حال خود واگذار كرديد، همه به
فرمان خدا بود، و هدف اين بود كه فاسقان را خوار و رسوا كند.
شان نزول:
مفسران و محدثان و ارباب تواريخ در مورد اين آيات شان نزول مفصلى ذكر كردهاند
كه فشرده آن چنين است:
در سرزمين مدينه سه گروه از يهود زندگى مىكردند" بنى نضير" و"
بنى قريظه" و" بنى قينقاع" و گفته مىشود كه آنها اصلا اهل حجاز
نبودند ولى چون در كتب مذهبى خود خوانده بودند كه پيامبرى از سرزمين مدينه ظهور
مىكند، به اين سرزمين كوچ كردند، و در انتظار اين ظهور بزرگ بودند.
هنگامى كه رسول خدا ص به مدينه هجرت فرمود با آنها پيمان عدم تعرض بست، ولى
آنها هر زمان فرصتى يافتند از نقض اين پيمان فروگذار نكردند.
از جمله از اينكه بعد از جنگ" احد" (غزوه احد در سال سوم هجرت واقع
شد)" كعب بن اشرف" با چهل مرد سوار از يهود به مكه آمدند و يكسر به سراغ
قريش رفتند و با آنها عهد و پيمان بستند كه همگى متحدا بر ضد محمد ص پيكار كنند،
سپس ابو سفيان با چهل نفر از مكيان، و كعب بن اشرف يهودى با چهل نفر از يهود وارد
مسجد الحرام شدند، و در كنار خانه كعبه پيمانها را محكم ساختند، اين خبر از طريق
وحى به پيامبر ص رسيد.
ديگر اينكه پيامبر ص روزى با چند نفر از بزرگان و يارانش به سوى قبيله بنى
نضير كه در نزديكى مدينه زندگى مىكردند آمد و مىخواست از آنها
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 484