نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 471
داخل مىكند كه نهرها از زير درختان و قصورش جارى است، و جاودانه در آن
مىمانند" (وَ يُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ
تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدِينَ فِيها).
و در چهارمين مرحله مىافزايد:" خداوند از آنها خشنود است و آنها نيز از
خدا خشنودند" (رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ
وَ رَضُوا عَنْهُ).
در برابر مواهب مادى قيامت و جنات و حور و قصور اين بزرگترين پاداش روحانى است
كه به اين گروه از مؤمنان داده مىشود، آنها احساس مىكنند كه خدا از آنان راضى
است و اين رضايت مولا و معبودشان كه آنها را پذيرفته، و در كنف حمايت خويش قرار
داده، و بر بساط قربش آنها را نشانده، لذتبخشترين احساسى است كه به آنها دست
مىدهد، و نتيجهاش خشنودى كامل آنها از خدا است.
آرى هيچ نعمتى به پايه اين خشنودى دو جانبه نمىرسد، و اين كليدى است براى
مواهب و نعمتهاى ديگر، چرا كه وقتى خدا از كسى خشنود باشد هر چه تقاضا كند به او
مىدهد كه او هم كريم است و هم قادر و توانا.
چه تعبير جالبى؟ مىفرمايد" هم خدا از آنها راضى است و هم آنها از خدا
راضى" يعنى مقامشان به قدرى بالا رفته است كه نامشان در كنار نام خدا، و
رضايتشان در كنار رضايت او قرار گرفته است.
و در آخرين مرحله به صورت يك اعلام عمومى كه حاكى از نعمت و موهبت ديگرى است
مىفرمايد:" آنها حزب اللهاند، بدانيد حزب اللَّه پيروز است" (أُولئِكَ حِزْبُ اللَّهِ أَلا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ
الْمُفْلِحُونَ).
نه تنها پيروزى در سراى ديگر و نيل به انواع نعمتهاى مادى و معنوى در قيامت،
بلكه همانگونه كه در آيات قبل نيز آمد در اين دنيا نيز به لطف الهى بر دشمنان
پيروزند، و در پايان جهان نيز حكومت حق و عدالت در دست آنها است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 471