نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 434
مىپرداختند در آيه بعد روى سخن را به آنها كرده، و براى اينكه در اين كار
آلوده به گناهان منافقان و يهود نشوند مىفرمايد:" اى كسانى كه ايمان
آوردهايد هنگامى كه نجوى مىكنيد به گناه و تعدى و معصيت رسول خدا نجوى نكنيد،
محتواى نجواى شما بايد پاك و الهى باشد، به كارهاى نيك و تقوى نجوى كنيد" (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا تَناجَيْتُمْ فَلا
تَتَناجَوْا بِالْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ وَ مَعْصِيَةِ الرَّسُولِ وَ تَناجَوْا
بِالْبِرِّ وَ التَّقْوى).
" و از مخالفت خدا بپرهيزيد، همان خدايى كه بازگشت و جمع همه شما به سوى
او است" (وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي إِلَيْهِ
تُحْشَرُونَ).
از اين تعبير به خوبى استفاده مىشود كه اصل نجوى اگر در ميان مؤمنان باشد،
سوء ظنى بر نيانگيزد، و توليد نگرانى نكند و محتواى آن توصيه به نيكيها و خوبيها
باشد مجاز است.
ولى هر گاه از كسانى همچون يهود و منافقان سر زند كه هدفشان آزار مؤمنان پاكدل
است نفس اين عمل زشت و حرام است تا چه رسد به اينكه محتواى آن نيز شيطانى باشد.
***
لذا در آيه بعد كه آخرين آيه مورد بحث است مىافزايد:" نجوى تنها از
ناحيه شيطان مىباشد" (إِنَّمَا
النَّجْوى مِنَ الشَّيْطانِ).
" تا مؤمنان ناراحت و غمگين شوند" (لِيَحْزُنَ الَّذِينَ آمَنُوا).