نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 372
هدف ديگر شكستن غلها و زنجيرهاى اسارت است چنان كه در آيه 157 سوره اعراف
مىخوانيم: وَ يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلالَ
الَّتِي كانَتْ عَلَيْهِمْ:
" پيامبر اسلام بارهاى سنگين را از دوش آنان را بر مىدارد و غل و
زنجيرهايى را كه بر دست و پا و گردنشان بود مىشكند".
هدف ديگر تكميل ارزشهاى اخلاقى است چنان كه در حديث معروف آمده است: بعثت
لاتمم مكارم الاخلاق:" من براى تكميل فضائل اخلاقى مبعوث شدهام" [1] و بالآخره هدف
ديگر" اقامه قسط" است كه در آيه مورد بحث به آن اشاره، شده و به اين
ترتيب اهداف بعثت انبيا را در هدفهاى" فرهنگى" و" اخلاقى"
و" سياسى" و" اجتماعى" مىتوان خلاصه كرد.
ناگفته پيداست كه منظور از" رسولان" در آيه مورد بحث به
قرينه"" انزال كتب" همان" انبياء اولو العزم" و مانند
آنها مىباشند.
نكته جالب ديگر در جمله" لِيَقُومَ
النَّاسُ بِالْقِسْطِ" اين است كه از"
خود جوشى مردم" سخن مىگويد، نمىفرمايد: هدف اين بوده كه انبياء انسانها را
وادار به اقامه قسط كنند، بلكه مىگويد: هدف اين بوده كه مردم مجرى قسط و عدل
باشند! آرى مهم اين است كه مردم چنان ساخته شوند كه خود مجرى عدالت گردند، و اين
راه را با پاى خويش بپويند.
ولى از آنجا كه به هر حال در يك جامعه انسانى هر قدر سطح اخلاق و اعتقاد و
تقوا بالا باشد باز افرادى پيدا مىشوند كه سر به طغيان و گردنكشى بر مىدارند و
مانع اجراى قسط و عدل خواهند بود لذا در ادامه آيه مىفرمايد:
" ما آهن را نازل كرديم كه در آن قوت شديدى است، و نيز منافعى براى
مردم"!
[1]" بحار الانوار" جلد 71
صفحه 373 باب حسن الخلق ذيل حديث اول.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 372