نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 364
در علم خدا بوده است كه چنين شود، آيا نشنيدهاى كه خداوند مىفرمايد:
ما أَصابَ مِنْ مُصِيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَ لا فِي
أَنْفُسِكُمْ إِلَّا فِي كِتابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَها[1] البته تمام حوادثى كه در عالم رخ مىدهد در
لوح محفوظ و علم بىپايان خداوند ثبت است، و اگر در اينجا تنها اشاره به مصائب
واقع در زمين و نفوس انسانى شده به خاطر اين است كه موضوع سخن همين معنى بوده، و
چنان كه خواهيم ديد نتيجهگيرى در آيه بعد از همين موضوع مىشود.
ضمنا جمله إِنَّ ذلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرٌ اشاره به اين است كه ثبت و حفظ اينهمه حوادث در لوح محفوظ
با كثرت فوق العادهاى كه دارد براى خداوند آسان است.
و منظور از" لوح محفوظ" علم بىپايان خداوند است، و يا صفحه جهان
خلقت و نظام علت و معلول كه آن نيز مصداق علم فعلى خداوند است (دقت كنيد).
***
اكنون ببينيم فلسفه تقدير اين مصائب در لوح محفوظ و سپس بيان اين حقيقت در
قرآن چيست؟ آيه بعد پرده از روى اين راز مهم برداشته، مىگويد:
" اين براى آن است كه به خاطر آنچه از دست دادهايد غمگين نشويد، و به
آنچه خداوند به شما داده شاد و دلبسته نباشيد" (لِكَيْلا تَأْسَوْا عَلى ما فاتَكُمْ وَ لا تَفْرَحُوا
بِما آتاكُمْ).
اين دو جمله كوتاه در حقيقت يكى از مسائل پيچيده فلسفه آفرينش را حل مىكند،
چرا كه انسان هميشه در جهان هستى با مشكلات و گرفتاريها