نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 343
با جور مرده باشد" [1] و در حديث ديگرى از امام باقر ع مىخوانيم كه در
تفسير" اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِ الْأَرْضَ
بَعْدَ مَوْتِها" فرمود:
يحيى اللَّه تعالى بالقائم بعد موتها، يعنى بموتها كفر اهلها، و الكافر ميت!:
" خداوند زمين را به وسيله حضرت مهدى ع زنده مىكند بعد از آنكه مرده
باشد، و منظور از مردن زمين كفر اهل آن است و كافر مرده است"! [2] ناگفته پيدا
است كه اين تفسيرها در حقيقت بيان مصداقهاى روشن آيه است و هرگز مفهوم آيه را
محدود نمىكند.
در حديث ديگرى از امام كاظم ع آمده است:
فان اللَّه يحيى القلوب الميتة بنور الحكمة كما يحيى الارض الميتة بوابل
المطر:
" خداوند دلهاى مرده را به نور حكمت زنده مىكند همانگونه كه زمينهاى
مرده را به بارانهاى پربركت" [3]
در آيه بعد بار ديگر به مساله انفاق كه از ميوههاى شجره ايمان و خشوع است
بازمىگردد، و همان تعبيرى را كه در آيات قبل خوانديم با اضافاتى تكرار مىكند و
مىفرمايد:" مردان و زنانى كه در راه خدا انفاق كنند، و آنها كه از اين طريق
به خداوند قرض الحسنه دهند، خداوند آن را مضاعف و چند برابر كرده و براى آنها
پاداش پر ارزشى است" (إِنَّ
الْمُصَّدِّقِينَ وَ الْمُصَّدِّقاتِ وَ أَقْرَضُوا اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً
يُضاعَفُ لَهُمْ وَ لَهُمْ أَجْرٌ كَرِيمٌ) [4]
[1]" روضه كافى مطابق نقل نور
الثقلين جلد 5 صفحه 243.
[2]" كمال الدين" مطابق نقل
نور الثقلين جلد 5 صفحه 242.
[4]" المصدقين و المصدقات"
به معنى" المتصدقين و المتصدقات" است، و عطف" اقرضوا اللَّه"
كه" جمله فعليه" است بر" جمله اسميه" قبل، به خاطر آن است كه
اين جمله به معنى" الذين اقرضوا اللَّه" مىباشد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 343