نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 335
و سپس مىافزايند:" جايگاهتان آتش است" (مَأْواكُمُ النَّارُ).
و" مولى و سرپرستتان همان دوزخ" (هِيَ مَوْلاكُمْ) [1]" و چه بد
جايگاهى است"؟! (وَ بِئْسَ الْمَصِيرُ).
معمولا انسانها براى نجات از چنگال مجازات و كيفر در دنيا يا متوسل به غرامت
مالى مىشوند، و يا از نيروى ياور و شفيعى كمك مىطلبند، ولى در آنجا هيچيك از اين
دو براى منافقان و كافران وجود ندارد.
اصولا در قيامت تمام اسباب و وسائل مادى كه در اين جهان براى رسيدن به مقاصد
معمول است از كار مىافتد، و پيوندها بريده مىشود، چنان كه در آيه 166 بقره
مىخوانيم:" وَ تَقَطَّعَتْ بِهِمُ الْأَسْبابُ".
" در آن روز نه دادوستدى هست و نه رابطه دوستى"" يَوْمٌ لا بَيْعٌ فِيهِ وَ لا خُلَّةٌ" (بقره 254).
" نه عوضى گرفته مىشود"" وَ لا يُؤْخَذُ مِنْها عَدْلٌ" (بقره 48).
" و نه كسى به فرياد دوستش مىرسد"" يَوْمَ لا يُغْنِي مَوْلًى عَنْ مَوْلًى شَيْئاً" (دخان 41)" نه نقشهها و مكرها به جايى
مىرسد"" يَوْمَ لا يُغْنِي
عَنْهُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئاً" (طور
45).
" و نه رابطه خويشاوندى به درد مىخورد"" فَلا أَنْسابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ" (مؤمنون 101).
" و خلاصه همه در گرو اعمال خويش و گرفتار اعمال خود هستند"" كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهِينَةٌ" (مدثر 38).
و به اين ترتيب قرآن روشن مىكند كه تنها وسيله نجات در آن روز
[1]" مولى" در اينجا ممكن
است به معنى ولى و سرپرست باشد يا به معنى شخص يا چيزى كه براى انسان اولويت دارد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 335