نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 299
و الظاهر باحسانه، و توفيقه اذا اطعته، و الباطن بستره اذا عصيته:
" او آغازگرى است در نيكيها، و پايانگرى است به عفو و بخشش، هنگامى كه
اطاعتش كنى با احسان و توفيقش بر تو ظاهر مىشود، و هنگامى كه معصيتش كنى با ستر و
پوشش پنهان مىگردد".
كوتاه سخن اينكه او به همه چيز احاطه دارد و آغاز و انجام و ظاهر و باطن جهان
هستى او است.
بعضى از مفسران" ظاهر" را در اينجا به معنى" غالب" تفسير
كردهاند (از ظهور به معنى غلبه) و در بعضى از خطب" نهج البلاغه" نيز
قرينهاى بر اين معنى ديده مىشود آنجا كه در باره آفرينش زمين مىفرمايد: هو
الظاهر عليها بسلطانه و عظمته، و هو الباطن لها بعلمه و معرفته" او با سلطه و
عظمتش بر آن غلبه دارد، و با علم و معرفتش در باطن آن راه دارد" [1] جمع ميان دو
تفسير نيز بى مانع است.
و به هر حال يكى از نتائج اين امور همان است كه در پايان آيه آمده:
" وَ هُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ" زيرا كسى كه از آغاز بوده و تا پايان باقى است و در
ظاهر و باطن جهان است چنين كسى قطعا از همه چيز آگاه مىباشد.
نكته: جمع اضداد در صفات خدا
بسيارى از صفات است كه در ما انسانها و موجودات ديگر غير قابل جمع است، و به
صورت صفات متضاد جلوه مىكند، مثلا اگر من اولين نفر در ميان يك جمعيت باشم قطعا
آخرين نفر نخواهم بود، اگر ظاهر باشم پنهان نيستم،