نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 283
يعنى در قبر، و بهشت پر نعمت براى او است يعنى در آخرت" [1] و [2]
***
سپس
مىافزايد:" اما اگر از گروه دوم يعنى اصحاب اليمين باشد ..." (همان
مردان و زنان صالحى كه نامه اعمالشان به نشانه پيروزى و قبولى به دست راستشان داده
مىشود) (وَ أَمَّا إِنْ كانَ مِنْ أَصْحابِ
الْيَمِينِ).
***
" به او گفته مىشود سلام بر تو از سوى دوستانت كه از اصحاب اليمين هستند"
(فَسَلامٌ لَكَ مِنْ أَصْحابِ الْيَمِينِ).
به اين ترتيب فرشتگان قبض روح در آستانه انتقال از دنيا سلام يارانش را به او
مىرسانند، همانگونه كه در آيه 26 واقعه در توصيف اهل بهشت خوانديم:
إِلَّا قِيلًا سَلاماً سَلاماً.
احتمال ديگرى در تفسير اين آيه نيز وجود دارد، و آن اينكه سلام از ناحيه
فرشتگان باشد كه به او مىگويند: سلام بر تو اى كسى كه از اصحاب اليمين هستى، يعنى
در افتخار و توصيف تو همين بس كه در صفت آنان قرار دارى [3] در آيات ديگر قرآن نيز سلام فرشتگان در آستانه
مرگ بر مؤمنان آمده است مانند آيه 32 سوره نحل كه مىفرمايد: الَّذِينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ طَيِّبِينَ
[1] تفسير نور الثقلين جلد 5 صفحه 228
حديث 103 و 104.
[2]" روح" ممكن است خبر
باشد براى مبتداى محذوف، و در تقدير" فجزائه روح" و يا مبتدا براى خبر
محذوف است و در تقدير" فله روح" مىباشد و جمله" فروح ..."
جزاى" اما" است و" ان" شرطيه با وجود اين جزا مستغنى از جزاى
ديگرى است (دقت كنيد).
[3] بنا بر اين در آيه دو تقدير است،
به اين صورت" يقال له سلام لك انك من اصحاب اليمين" ولى بنا بر تفسير
اول تنها يك تقدير است و آن" يقال له" است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 283