responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 23  صفحه : 281

91- به او گفته مى‌شود: سلام بر تو از سوى دوستانت كه از اصحاب اليمين هستند.

92- اما اگر او از تكذيب كنندگان گمراه باشد، 93- با آب جوشان دوزخ از او پذيرايى مى‌شود! 94- سپس سرنوشت او ورود در آتش جهنم است.

95- اين همان حق و يقين است.

96- حال كه چنين است نام پروردگار بزرگت را منزه بشمار.

تفسير: سرانجام نيكوكاران و بدكاران‌

اين آيات در حقيقت يك نوع جمع‌بندى از آيات آغاز سوره و آيات اخير است، و تفاوت حال انسانها را به هنگامى كه در آستانه مرگ قرار مى‌گيرند مجسم مى‌سازد كه چگونه بعضى در نهايت آرامش و راحتى و شادى چشم از جهان مى‌پوشند، و جمعى ديگر با مشاهده دورنماى آتش سوزان جهنم با چه اضطراب و وحشتى جان مى‌دهند؟

نخست مى‌فرمايد:" كسى كه در حالت احتضار و واپسين لحظات زندگى قرار مى‌گيرد اگر از مقربان باشد ..." (فَأَمَّا إِنْ كانَ مِنَ الْمُقَرَّبِينَ‌).

***
" در نهايت راحت و آرامش و روح و ريحان است و در بهشت پر نعمت جاى مى‌گيرد" (فَرَوْحٌ وَ رَيْحانٌ وَ جَنَّةُ نَعِيمٍ‌).

" روح" (بر وزن قول) آن گونه كه علماى لغت گفته‌اند در اصل به معنى" تنفس" و" ريحان" به معنى شى‌ء يا گياه خوشبو است، سپس اين واژه به هر چيزى كه مايه حيات و راحتى است گفته شده، همانگونه كه" ريحان" به هر گونه نعمت و روزى خوب و فرحزا اطلاق مى‌گردد، بنا بر اين" روح" و" ريحان" الهى شامل تمام وسائل راحتى و آرامش انسان و هر گونه نعمت و بركت الهى‌

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 23  صفحه : 281
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست