نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 268
***
و در سومين توصيف مىفرمايد:" اين كتاب را جز پاكان نمىتوانند مس
كنند"! (لا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ) [1]بسيارى از مفسران به پيروى از رواياتى كه از امامان معصوم ع وارد شده اين آيه
را به عدم جواز مس كتابت قرآن بدون غسل و وضو تفسير كردهاند.
در حالى كه گروه ديگرى آن را اشاره به فرشتگان مطهرى مىدانند كه از قرآن
آگاهى دارند، يا واسطه وحى بر قلب پيامبر ص بودهاند، نقطه مقابل مشركان كه
مىگفتند: اين كلمات را شياطين بر او نازل كردهاند! بعضى نيز آن را اشاره به اين
معنى مىدانند كه حقايق و مفاهيم عالى قرآن را جز پاكان درك نمىكنند، همانگونه كه
در آيه 2 سوره بقره مىخوانيم:
ذلِكَ الْكِتابُ لا رَيْبَ فِيهِ هُدىً لِلْمُتَّقِينَ:" اين كتاب شكى در آن نيست، و مايه هدايت پرهيزكاران
است" و به تعبير ديگر حد اقل پاكى كه روح" حقيقت جويى" است براى
درك حد اقل مفاهيم آن لازم است، و هر قدر پاكى و قداست بيشتر شود درك انسان از
مفاهيم قرآن و محتواى آن افزون خواهد شد.
ولى هيچ منافاتى در ميان اين سه تفسير وجود ندارد و ممكن است همه در مفهوم آيه
جمع باشد.
***
در چهارمين و آخرين توصيف از قرآن مجيد مىفرمايد:" اين قرآن از سوى
پروردگار عالميان نازل شده است" (تَنْزِيلٌ
مِنْ رَبِّ الْعالَمِينَ) [2]
[1]" لا يمسه" جمله خبريه
است كه مىتواند به معنى" نهى" يا به معنى" نفى" بوده باشد.
[2]" تنزيل" در اينجا مصدرى
است به معنى" اسم مفعول" يعنى" منزل" مىباشد و خبر براى
مبتداى محذوف است يا خبر بعد از خبر.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 268