نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 267
از روى آن برداشته، مىگويد:" آنچه محمد ص آورده قرآن كريم است" (إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيمٌ).
و به اين ترتيب به مشركان لجوج كه پيوسته اصرار داشتند اين آيات نوعى از كهانت
است، و يا العياذ باللَّه سخنانى است جنونآميز، يا همچون اشعار شاعران، يا از سوى
شياطين است، پاسخ مىگويد كه اين وحى آسمانى است و سخنى است كه آثار و عظمت و
اصالت از آن ظاهر و نمايان است، و محتواى آن حاكى از مبدأ نزول آن مىباشد و آن
چنان اين موضوع عيان است كه حاجت به بيان نيست.
توصيف" قرآن" به" كريم" (با توجه به اينكه"
كرم" در مورد خداوند به معنى احسان و انعام، و در مورد انسانها به معنى دارا
بودن اخلاق و افعال ستوده، و به طور كلى اشاره به محاسن بزرگ است [1]) نيز اشاره به
زيبائيهاى ظاهرى قرآن از نظر فصاحت و بلاغت الفاظ و جملهها و هم اشاره به محتواى
جالب آن است، چرا كه از سوى خدايى نازل شده كه مبدأ و منشا هر كمال و جمال و خوبى
و زيبايى است.
آرى هم گوينده قرآن كريم است، و هم خود قرآن، و هم آورنده آن، و هم اهداف قرآن
كريم است.
***
سپس به توصيف دوم اين كتاب آسمانى پرداخته، مىافزايد:" اين آيات در
كتاب مستورى جاى دارد" (فِي كِتابٍ
مَكْنُونٍ).
در همان" لوح محفوظ"" در علم خدا" كه از هر گونه خطا و
تغيير و تبديل محفوظ است. بديهى است كتابى كه از چنان مبدءى سرچشمه مىگيرد و نسخه
اصلى آن در آنجا است از هر گونه دگرگونى و خطا و اشتباه مصون است.