نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 230
ذكر همين سه قسمت كافى است كه انسان بقيه را از آن حدس بزند.
***
در آيات بعد دلائل گرفتارى اصحاب شمال را به اين سرنوشت شوم و وحشتناك در
سه جمله نخست خلاصه مىكند:
نخست اين كه" آنها پيش از اين در عالم دنيا مست و مغرور نعمت بودند"
(إِنَّهُمْ كانُوا قَبْلَ ذلِكَ
مُتْرَفِينَ).
" مترف" بطورى كه در" لسان العرب" آمده از ماده"
ترف" (بر وزن سبب) به معنى تنعم است، و مترف به كسى مىگويند كه فزونى نعمت
او را غافل و مغرور و مست كرده و به طغيان واداشته است [1] درست است كه همه" اصحاب الشمال" در
زمره" مترفين" نيستند، ولى هدف قرآن سردمداران آنها است.
همانگونه كه امروز هم مىبينيم فساد جامعههاى بشرى از گروه متنعمين مست و
مغرور است كه عامل گمراهى ديگران نيز مىباشند، سرنخ تمام جنگها و خونريزيها و
انواع جنايات، و مراكز شهوات، و گرايشهاى انحرافى، به دست اين گروه است، و به همين
جهت قرآن قبل از هر چيز انگشت روى آنها مىگذارد.
اين احتمال نيز وجود دارد كه نعمت معنى گستردهاى دارد و منحصر به اموال نيست
بلكه جوانى و سلامت و عمر نيز از نعمتهاى خدا است كه اگر باعث غرور و غفلت گردد
سرچشمه اصلى گناهان است، و اصحاب شمال هر يك داراى نوعى از اين نعمتها هستند.
***
سپس به دومين گناه آنها اشاره كرده، مىافزايد:" آنها بر گناهان
بزرگ