responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 23  صفحه : 225

" اتراب" جمع" ترب" (بر وزن" ذهن") به معنى مثل و همانند است و بعضى گفته‌اند اين معنى از" ترائب" كه به معنى دنده‌هاى قفسه سينه است گرفته شده زيرا با يكديگر شباهت دارند.

اين شباهت و برابرى ممكن است در سن و سال نسبت به همسرانشان باشد، تا به اصطلاح، احساسات يكديگر را كاملا درك كنند، و زندگى با هم براى آنها لذتبخش‌تر باشد هر چند گاهى با تفاوت سن و سال نيز چنين است ولى در غالب چنين نيست، و يا همانند در خوبى و زيبايى و حسن ظاهر و باطن، درست شبيه تعبير معروف كه مى‌گويند:" آنها همه خوبند و يك از يك بهتر".

***
سپس مى‌افزايد:" همه اين نعمتها براى اصحاب اليمين است" (لِأَصْحابِ الْيَمِينِ‌).

و اين تاكيدى است مجدد بر اختصاص اين مواهب (ششگانه) به آنها.

اين احتمال نيز داده شده است كه اين جمله تكميلى است براى جمله" انا انشاناهن انشاء" يعنى ما آنها را آفرينش نوينى براى اصحاب اليمين داديم‌ [1]

***
و در پايان اين مقال مى‌فرمايد:" گروهى از آنان از امتهاى نخستينند" (ثُلَّةٌ مِنَ الْأَوَّلِينَ‌).

***
" و گروهى از اقوام آخرينند" (وَ ثُلَّةٌ مِنَ الْآخِرِينَ‌).


[1] در صورت اول عبارت" اصحاب اليمين" خبر مبتداى محذوفى است و در تقدير چنين است:" هذه كلها لاصحاب اليمين" و در صورت دوم جار مجرور متعلق به" انشاناهن" مى‌باشد، ولى تفسير اول مناسبتر است.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 23  صفحه : 225
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست