نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 224
اين جمله ممكن است اشاره به همسران مؤمنان در اين دنيا باشد كه خداوند آفرينش
تازهاى در قيامت به آنها مىدهد، و همگى در نهايت جوانى و طراوت و جمال و كمال
ظاهر و باطن وارد بهشت مىشوند كه طبيعت بهشت طبيعت تكامل و خروج از هر گونه نقص و
عيب است.
و اگر منظور حوريان باشد خداوند آنها را آفرينش نوينى بخشيده به گونهاى كه
هرگز گرد و غبار پيرى و ناتوانى بر دامان آنها نمىنشيند. ممكن است كه تعبير به
انشاء، اشاره به هر دو نيز بوده باشد.
***
سپس مىافزايد ما آنها را همگى بكر قرار داديم، (فَجَعَلْناهُنَّ أَبْكاراً) و شايد اين وصف هميشه براى آنها باقى باشد، چنان كه بسيارى از مفسران به آن
تصريح كردهاند و در روايات نيز به آن اشاره شده، يعنى با آميزش، وضع آنها دگرگون
نمىشود [1]
***
و در
اوصاف آنها باز مىافزايد:" آنان نسبت به همسرانشان، عشق مىورزند و خوش سخن
و فصيحند" (عُرُباً).
" عرب" جمع" عروبة" (بر وزن ضرورة) به معنى زنى است كه
وضع حالش حكايت از محبتش نسبت به همسر و مقام عفت و پاكيش مىكند، زيرا"
اعراب" (بر وزن اظهار) به همان معنى آشكار ساختن است، اين واژه به معنى فصيح
و خوش سخن بودن نيز مىآيد، و ممكن است هر دو معنى در آيه جمع باشد.
وصف ديگرشان اينكه" آنها هم سن و سال با همسرانشان هستند و همگى در خوبى
و جمال ظاهر و باطن همانندند و يك از يك بهتر" (أَتْراباً).
[1] روح المعانى جلد 27 صفحه 123-
ضمنا بايد توجه داشت كه اين حالت، با فاء تفريع، عطف بر آيه قبل شده است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 224