responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 23  صفحه : 224

اين جمله ممكن است اشاره به همسران مؤمنان در اين دنيا باشد كه خداوند آفرينش تازه‌اى در قيامت به آنها مى‌دهد، و همگى در نهايت جوانى و طراوت و جمال و كمال ظاهر و باطن وارد بهشت مى‌شوند كه طبيعت بهشت طبيعت تكامل و خروج از هر گونه نقص و عيب است.

و اگر منظور حوريان باشد خداوند آنها را آفرينش نوينى بخشيده به گونه‌اى كه هرگز گرد و غبار پيرى و ناتوانى بر دامان آنها نمى‌نشيند. ممكن است كه تعبير به انشاء، اشاره به هر دو نيز بوده باشد.

***
سپس مى‌افزايد ما آنها را همگى بكر قرار داديم، (فَجَعَلْناهُنَّ أَبْكاراً) و شايد اين وصف هميشه براى آنها باقى باشد، چنان كه بسيارى از مفسران به آن تصريح كرده‌اند و در روايات نيز به آن اشاره شده، يعنى با آميزش، وضع آنها دگرگون نمى‌شود [1]
***
و در اوصاف آنها باز مى‌افزايد:" آنان نسبت به همسرانشان، عشق مى‌ورزند و خوش سخن و فصيحند" (عُرُباً).

" عرب" جمع" عروبة" (بر وزن ضرورة) به معنى زنى است كه وضع حالش حكايت از محبتش نسبت به همسر و مقام عفت و پاكيش مى‌كند، زيرا" اعراب" (بر وزن اظهار) به همان معنى آشكار ساختن است، اين واژه به معنى فصيح و خوش سخن بودن نيز مى‌آيد، و ممكن است هر دو معنى در آيه جمع باشد.

وصف ديگرشان اينكه" آنها هم سن و سال با همسرانشان هستند و همگى در خوبى و جمال ظاهر و باطن همانندند و يك از يك بهتر" (أَتْراباً).


[1] روح المعانى جلد 27 صفحه 123- ضمنا بايد توجه داشت كه اين حالت، با فاء تفريع، عطف بر آيه قبل شده است.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 23  صفحه : 224
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست