responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 23  صفحه : 222

(وَ ظِلٍّ مَمْدُودٍ).

بعضى اين سايه گسترده را به حالتى شبيه بين الطلوعين تفسير كرده‌اند كه سايه همه جا را فرا گرفته است و در حديثى در روضه كافى اين معنى از پيغمبر گرامى اسلام نقل شده است‌ [1] غرض اين است كه حرارت آفتاب هرگز بهشتيان را متالم و ناراحت نمى‌كند، و دائما در سايه‌هاى مطبوع و گسترده و روح‌افزا به سر مى‌برند.

***
در مرحله چهارم به آبهاى بهشتى اشاره كرده مى‌فرمايد:" بهشتيان در كنار آبهايى آبشار مانند (كه منظره فوق العاده زيبا و دل‌انگيزى دارد) به سر مى‌برند" (وَ ماءٍ مَسْكُوبٍ‌).

" مسكوب" از ماده" سكب" (بر وزن كبك) در اصل به معنى ريزش است، و از آنجا كه ريزش آب از بالا به پائين به صورت آبشار بهترين مناظر را ايجاد مى‌كند، زمزمه‌هاى آن گوش جان را نوازش مى‌دهد و منظره آن چشم را فروغ مى‌بخشد، اين امر يكى از مواهب بهشتيان قرار داده شده است.

***
و البته آن درختها و آن همه آب جارى دائم انواع ميوه‌ها را نيز همراه دارد، و لذا در پنجمين نعمت مى‌افزايد:" و ميوه‌هاى فراوانى" (وَ فاكِهَةٍ كَثِيرَةٍ).

كه نه قطع مى‌شود و نه هيچگاه ممنوع مى‌گردد" لا مَقْطُوعَةٍ وَ لا مَمْنُوعَةٍ).

آرى همچون ميوه‌هاى اين جهان نيست كه محدود به فصول معينى باشد، و تنها چند هفته يا چند ماه در سال بر درخت ظاهر شود، و نيز همچون ميوه‌هاى‌


[1] روضه كافى مطابق نقل نور الثقلين جلد 5 صفحه 216.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 23  صفحه : 222
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست