نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 221
پيامبر ص آمد عرض كرد اى رسول خدا! خداوند متعال در قرآن نام از درخت موذى و
آزار دهى برده است، و من فكر نمىكردم در بهشت چنين درختى باشد! فرمود: كدام درخت؟
عرض كرد: درخت سدر، زيرا داراى خار است، پيامبر ص فرمود: مگر خداوند
نمىفرمايد:" فِي سِدْرٍ مَخْضُودٍ" مفهومش اين است كه خارهاى آن را قطع كرده است، و
بجاى هر خار ميوهاى قرار داده كه هر ميوهاى هفتاد و دو رنگ ماده غذايى دارد كه
هيچيك شباهتى به ديگرى ندارد"! [1]
***
دومين موهبت اين است كه" آنها در سايه
درختان" طلح متراكم" به سر مىبرند" (وَ طَلْحٍ مَنْضُودٍ).
" طلح" درختى است سبز و خوشرنگ و خوشبو، جمعى گفتهاند همان درختان
موز است كه برگهاى بسيار پهن و سبز و زيبا، و ميوهاى شيرين و گوارا دارد، و"
منضود" از ماده" نضد" به معنى متراكم است.
ممكن است اين تعبير اشاره به تراكم برگها يا تراكم ميوهها، و يا هر دو باشد،
حتى بعضى گفتهاند، اين درختان چنان پر ميوه است كه ساقه و شاخهها غرق ميوه و
پوشيده از آن مىباشد.
بعضى از مفسران گفتهاند با توجه به اينكه درخت سدر برگهايى بسيار كوچك و درخت
موز برگهايى بسيار پهن و بزرگ و گسترده دارند ذكر اين دو درخت اشاره لطيفى به تمام
درختان بهشتى است كه در ميان اين دو قرار دارد [2]
***
سومين نعمت بهشتى را چنين بيان
مىكند" و سايه كشيده و گسترده"
[1] روح المعانى جلد 27 صفحه 120- در
المنثور جلد 6 صفحه 156.
[2]
فخر رازى در تفسير كبير ذيل آيات مورد بحث جلد 29 صفحه 162.
تفسير نمونه ؛ ج23 ؛ ص222
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 221