نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 212
و تعبير به" مخلدون" با اينكه همه اهل بهشت" مخلد" و
جاودانى هستند اشاره به جاودانگى نشاط جوانى و طراوت و زيبايى آنها است.
در اينكه اين نوجوانان كيانند؟ تفسيرهاى گوناگونى براى آن ذكر كردهاند:
بعضى گفتهاند آنها فرزندان مردم دنيا هستند كه پيش از بلوغ چشم از دنيا بسته،
و چون كار نيك و بدى نداشتهاند به لطف پروردگار چنين منصبى را يافتهاند، البته
آنها از اين كار خود بيشترين لذت را مىبرند كه در خدمت مقربان درگاه خدايند.
در حديثى از على ع اين معنى نقل شده است.
ولى در تفسير ديگرى مىخوانيم: كه اينها اطفال مشركينند كه به خاطر بى گناهى
داراى چنين مرتبهاى شدهاند، چرا كه اطفال مؤمنان به پدران و مادران خود ملحق
مىشوند.
و در تفسير سومى مىخوانيم كه آنها خدمتكارانى هستند بهشتى كه خداوند مخصوصا
آنان را براى اين هدف آفريده است.
***
" اين نوجوانان زيبا با قدحها و كوزهها و جامهاى پر از شراب طهور كه
از نهرهاى جارى بهشتى برداشته شده در اطراف آنها مىگردند و آنان را سيراب
مىكنند" (بِأَكْوابٍ وَ أَبارِيقَ وَ كَأْسٍ مِنْ
مَعِينٍ) [1]
***
[1]" اكواب" جمع"
كوب" به معنى" قدح" يا ظرفى است كه دستهدار نباشد،"
اباريق" جمع" ابريق" در اصل از ريشه فارسى" آبريز" گرفته
شده به معنى ظروفى است كه داراى دسته و لوله براى ريزش مايعات است، و"
كاس" به جام لبريز گفته مىشود و" معين" از ماده" معن"
(بر وزن صحن) به معنى جارى است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 212