نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 207
طبق اين دو آيه گروه زيادى از مقربان از امتهاى پيشينند، و تنها كمى از آنها
از امت محمد ص مىباشند.
ممكن است در اينجا اين سؤال پيش بيايد كه چگونه اين مساله با اهميت فوق العاده
امت اسلامى سازگار است، با اينكه خدا آنها را بهترين امت خطاب كرده و
فرموده:"كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ" ... (آل عمران 110).
پاسخ اين سؤال با توجه به دو نكته روشن مىشود: نخست اينكه منظور از مقربان
همان سابقون و پيشگامان در ايمانند، مسلم است كه در امت اسلامى پيشگامان در پذيرش
اسلام در صدر اول گروه اندكى بودند كه نخستين آنها از مردان على ع و از زنان خديجه
بود در حالى كه كثرت پيامبران پيشين و تعداد امتهاى آنها و وجود پيشگامان در هر
امت، سبب مىشود كه آنها از نظر تعداد فزونى يابند.
ديگر اينكه كثرت عددى دليل بر كثرت كيفى نيست، و به تعبير ديگر ممكن است تعداد
سابقون اين امت كمتر باشند ولى از نظر مقام بسيار برتر، همانگونه كه در ميان خود
پيامبران نيز تفاوت است: تِلْكَ الرُّسُلُ
فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلى بَعْضٍ" ما بعضى
از رسولان را بر بعض ديگرى برترى داديم" (بقره- 253).
ذكر اين نكته نيز لازم به نظر مىرسد كه ممكن است بعضى از مؤمنان در زمره
پيشگامان در ايمان نباشند، اما داراى صفات و ويژگيهاى ديگرى باشند كه آنها را
همرديف سابقون قرار مىدهد و از نظر پاداش و اجر همرديف آنها هستند، لذا در بعضى
از روايات از امام باقر ع چنين نقل شده كه فرمود: