نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 183
خلاصه اينكه تمام صفات كمال و جمالى كه در يك همسر مطلوب است در آنها جمع است،
و آنچه خوبان همه دارند آنها تنها دارند، و به همين دليل قرآن در يك تعبير كوتاه و
پر معنى از آنها به عنوان" خيرات حسان" تعبير كرده است [1]
***
و به دنبال
ذكر اين نعمت باز مىافزايد:" كداميك از نعمتهاى پروردگارتان را انكار
مىكنيد"؟ (فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ).
***
سپس در ادامه توصيف اين زنان بهشتى اضافه مىكند:" آنها حوريانى
هستند كه در خيمههاى بهشتى مستورند" (حُورٌ مَقْصُوراتٌ فِي الْخِيامِ).
" حور" جمع" حوراء" و" احور" به كسى مىگويند
كه سياهى چشمش كاملا مشكى و سفيدى آن كاملا شفاف است، و گاه به زنان سفيد چهره نيز
اطلاق شده است.
تعبير به" مقصورات" اشاره به اين است كه آنها تنها تعلق به
همسرانشان دارند و از ديگران مستور و پنهانند.
" خيام" جمع" خيمه" است، ولى به طورى كه در روايات اسلامى
آمده خيمههاى بهشتى شباهتى به خيمههاى اين جهان ندارند، از نظر گستردگى و وسعت و
زيبايى.
اين نكته نيز قابل توجه است كه" خيمه" طبق آنچه علماى لغت و بعضى
[1]" خيرات" بعضى گفتهاند
جمع" خيره" (بر وزن سيده) است كه به خاطر تخفيف آن را" خيرات"
گفتهاند، و بعضى آن را جمع" خيره" (بر وزن حيره) دانستهاند، و در هر
حال معنى وصفى دارد نه معنى" افعل التفضيل" چرا كه افعل التفضيل جمع
بسته نمىشود.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 183