responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 23  صفحه : 183

خلاصه اينكه تمام صفات كمال و جمالى كه در يك همسر مطلوب است در آنها جمع است، و آنچه خوبان همه دارند آنها تنها دارند، و به همين دليل قرآن در يك تعبير كوتاه و پر معنى از آنها به عنوان" خيرات حسان" تعبير كرده است‌ [1]

***
و به دنبال ذكر اين نعمت باز مى‌افزايد:" كداميك از نعمتهاى پروردگارتان را انكار مى‌كنيد"؟ (فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ‌).

***
سپس در ادامه توصيف اين زنان بهشتى اضافه مى‌كند:" آنها حوريانى هستند كه در خيمه‌هاى بهشتى مستورند" (حُورٌ مَقْصُوراتٌ فِي الْخِيامِ‌).

" حور" جمع" حوراء" و" احور" به كسى مى‌گويند كه سياهى چشمش كاملا مشكى و سفيدى آن كاملا شفاف است، و گاه به زنان سفيد چهره نيز اطلاق شده است.

تعبير به" مقصورات" اشاره به اين است كه آنها تنها تعلق به همسرانشان دارند و از ديگران مستور و پنهانند.

" خيام" جمع" خيمه" است، ولى به طورى كه در روايات اسلامى آمده خيمه‌هاى بهشتى شباهتى به خيمه‌هاى اين جهان ندارند، از نظر گستردگى و وسعت و زيبايى.

اين نكته نيز قابل توجه است كه" خيمه" طبق آنچه علماى لغت و بعضى‌


[1]" خيرات" بعضى گفته‌اند جمع" خيره" (بر وزن سيده) است كه به خاطر تخفيف آن را" خيرات" گفته‌اند، و بعضى آن را جمع" خيره" (بر وزن حيره) دانسته‌اند، و در هر حال معنى وصفى دارد نه معنى" افعل التفضيل" چرا كه افعل التفضيل جمع بسته نمى‌شود.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 23  صفحه : 183
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست