نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 18
بنا بر اين
چنين حادثه كوتاه مدتى آن طور كه ابتدا تصور مىشود مايه جلب توجه عمومى مردم جهان
نيست، مخصوصا مردم آن زمان كه اصولا براى اجرام آسمانى اهميت كمترى قائل بودند.
ه- بعلاوه
وسائل ثبت مطالب در تاريخ و نشر آن در آن زمانها محدود بود، و حتى تعداد باسوادها
بسيار كم بودند، و كتابها خطى بود، مثل امروز نبود كه حوادث مهم، برقآسا به وسيله
راديوها و تلويزيونها و مطبوعات در سراسر جهان نشر شود.
با توجه به
اين جهات و جهات ديگر هرگز نمىتوان از عدم ذكر اين حادثه در غير تواريخ اسلامى تعجب
كرد، و آن را دليل بر نفى آن گرفت.
4- تاريخ
وقوع اين معجزه بزرگ
در اينكه شق
القمر در مكه و قبل از هجرت پيامبر ص واقع شده در ميان مفسران و روات حديث بحثى
نيست، ولى از بعضى روايات استفاده مىشود اين امر در آغاز بعثت پيامبر ص بوده
[1] در حالى كه از بعضى ديگر برمىآيد كه اين امر نزديك هجرت و در اواخر
دوران مكه روى داده است، آنهم بنا به تقاضاى حقيقتجويانى بود كه از مدينه خدمت
پيامبر ص آمدند و در عقبه با او بيعت كردند [2]
و نيز در بعضى روايات مىخوانيم كه علت پيشنهاد" شق القمر" به پيامبر ص
اين بود كه مىگفتند سحر در امور زمينى اثر مىگذارد، ما مىخواهيم مطمئن شويم كه
معجزات محمد ص سحر نيست [3]