نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 99
بديهى است از يك مشت جمعيت خرافى و نادان و بتپرست، جز" حميت
جاهليت" انتظار نمىرفت، ولى از مسلمانان موحدى كه ساليان دراز در مكتب قرآن
پرورش يافته بودند چنين خلق و خوى جاهلى غير منتظره بود. آنچه از آنها انتظار
مىرفت همان سكينه و وقار و تقوا بود كه در حديبيه به نمايش گذاردند، هر چند نزديك
بود بعضى از تندخويان ناشكيبا كه شايد رسوباتى از گذشته را با خود داشتند اين سد
نيرومند را بشكنند، و جنجالى بر پا كنند، اما سكينه و وقار پيامبر ص همچون آبى بر
اين آتش ريخته شد و خاموش گشت.
در پايان آيه مىفرمايد:" و خداوند به هر چيزى عالم و آگاه بوده و
هست" (وَ كانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيماً).
او هم نيات سوء كفار را مىداند، و هم پاكدلى مؤمنان راستين را، در اينجا
سكينه و تقوا نازل مىكند، و در آنجا حميت جاهليت را مسلط مىسازد كه خداوند هر
قوم و ملتى را به مقدار شايستگيهايشان مشمول لطف و رحمت خود مىسازد، و يا خشم و
غضبش!
نكته: حميت جاهليت چيست؟
گفتيم" حميت" در اصل از ماده" حمى" به معنى حرارت است، و
سپس در معنى غضب، و بعدا به معنى نخوت و تعصب آميخته با غضب به كار رفته است.
اين واژه گاه در همين معنى مذموم (توأم با قيد جاهليت، يا بدون آن) و گاه در
معنى ممدوح و پسنديده به كار مىرود، و اشاره به غيرت منطقى و تعصب
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 99