نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 91
و فلسفه آن اشاره كرده، مىفرمايد:" آنها (دشمنان شما) كسانى هستند كه
كافر شدند، و شما را از زيارت مسجد الحرام بازداشتند، و قربانيهاى شما را از اينكه
به محل قربانگاه برسد مانع شدند" (هُمُ
الَّذِينَ كَفَرُوا وَ صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ الْهَدْيَ
مَعْكُوفاً أَنْ يَبْلُغَ مَحِلَّهُ) [1] يك گناه آنها
كفرشان بود، و گناه ديگر اينكه شما را از مراسم عمره و طواف خانه خدا بازداشتند، و
اجازه ندادند كه شترهاى قربانى را در محلش يعنى مكه قربانى كنيد (محل قربانى براى
عمره مكه است و براى حج سرزمين منى) در حالى كه خانه خدا بايد براى همه اهل ايمان
آزاد باشد، و جلوگيرى از آن از بزرگترين گناهان است، همانگونه كه قرآن در جاى ديگر
مىگويد:
وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَساجِدَ اللَّهِ أَنْ
يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ:" چه كسى
ستمكارتر است از آن كس كه مردم را از ذكر نام خدا در مساجد الهى باز دارد"؟!
(بقره- 114) اين گناهان ايجاب مىكرد كه خداوند آنها را به دست شما كيفر دهد و سخت
مجازات كند.
اما چرا چنين نكرد؟ ذيل آيه دليل آن را روشن ساخته، مىفرمايد:" و اگر به
خاطر اين نبود كه مردان و زنان با ايمانى در اين ميان بدون آگاهى شما زير دست و پا
از بين مىرفتند و از اين راه عيب و عارى بدون اطلاع دامان شما را مىگرفت خداوند
هرگز مانع اين جنگ نمىشد، و شما را بر آنها مسلط مىساخت تا كيفر خود را
ببينند" (وَ لَوْ لا رِجالٌ مُؤْمِنُونَ وَ نِساءٌ
مُؤْمِناتٌ لَمْ تَعْلَمُوهُمْ أَنْ تَطَؤُهُمْ فَتُصِيبَكُمْ مِنْهُمْ مَعَرَّةٌ
بِغَيْرِ عِلْمٍ) [2]
[1]" معكوفا" از ماده"
عكوف" به معنى منع از حركت و ماندن در يك محل است.
[2] جواب" لو لا" در جمله
بالا محذوف است، و در تقدير چنين مىباشد: لما كف ايديكم عنهم- يا- لوطئتم رقاب
المشركين بنصرنا اياكم.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 91