نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 538
قرائن موجود در آيه نيز گواهى مىدهد كه" لمم" به معنى گناهانى است
كه احيانا از انسان سر مىزند، سپس متوجه مىشود و آن را ترك مىگويد، زيرا
استثناء" لمم" از" كبائر" (با توجه به اينكه ظاهر استثناء،
استثناء متصل است) گواهى است بر اين معنا.
بعلاوه در جمله بعد قرآن مىگويد:" آمرزش پروردگار تو گسترده است" (إِنَّ رَبَّكَ واسِعُ الْمَغْفِرَةِ).
اين نيز دليلى است بر اينكه گناهى از او سر زده كه نياز به غفران پروردگار
دارد، نه تنها قصد و نيت و نزديك شدن به گناه بى آنكه آن را مرتكب شده باشد.
به هر حال منظور اين است كه نيكوكاران ممكن است لغزشى داشته باشند، ولى گناه
بر خلاف طبع و سجيه آنهاست، روح و قلب آنها همواره پاك است و آلودگيها جنبه عرضى
دارد، و لذا به محض ارتكاب گناه پشيمان مىشوند و از خدا تقاضاى بخشش مىكنند،
چنان كه در آيه 201 اعراف مىخوانيم:
" پرهيزگاران هنگامى كه گرفتار وسوسههاى شيطانى كه پيرامون وجود آنها در
گردش است مىشوند به ياد خدا مىافتند و بينا مىگردند (و توبه مىكنند)".
نظير همين معنى در آيه 135 سوره" آل عمران" نيز آمده است كه در
توصيف" متقين" و" محسنين" مىفرمايد: وَ الَّذِينَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا
أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ:" آنها كسانى هستند كه وقتى مرتكب عمل زشتى شوند، يا
به خود ستمى كنند بياد خدا مىافتند و براى گناهانشان آمرزش مىطلبند".
اينها همه گواه بر تفسيرى است كه براى" لمم" گفته شد.
در اينجا با حديث ديگرى از امام صادق ع اين بحث را پايان مىدهيم
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 538