نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 536
خداست آنچه در آسمانها و آنچه در زمين است" (وَ لِلَّهِ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ).
مالكيت مطلقه در عالم هستى از آن او است، و نيز حاكميت مطلقه از آن او، و به
همين دليل تدبير عالم هستى نيز به دست او است، و چون چنين است جز او شايسته عبوديت
و شفاعت نيست.
هدف بزرگ او از اين آفرينش گسترده اين است كه انسان يعنى گل سرسبد عالم هستى
را با برنامههاى تكوينى و تشريعى و تعليم و تربيت انبياء در مسير تكامل پيش برد.
لذا در پايان آيه به عنوان نتيجه اين مالكيت مىفرمايد:" غرض اين است كه
بدكاران را به خاطر اعمال بدشان كيفر دهد، و نيكوكاران را در برابر اعمال نيكشان
پاداش" (لِيَجْزِيَ الَّذِينَ أَساؤُا بِما
عَمِلُوا وَ يَجْزِيَ الَّذِينَ أَحْسَنُوا بِالْحُسْنَى) [1]
***
سپس
به توصيف اين گروه" نيكوكار" پرداخته، چنين مىگويد:" آنها كسانى
هستند كه از گناهان كبيره و اعمال زشت دورى مىكنند و اگر گناهى از آنها سر زند
تنها صغيره است" (الَّذِينَ يَجْتَنِبُونَ
كَبائِرَ الْإِثْمِ وَ الْفَواحِشَ إِلَّا اللَّمَمَ).
" كبائر" جمع كبيره و" اثم" در اصل به معنى عملى است كه
انسان را
[1]" لام" در"
ليجزى"" لام غايت" است، بنا بر اين جزا و كيفر غايت و هدف آفرينش
است، هر چند بعضى آن را متعلق به" اعلم" در آيه قبل دانسته، و
جمله" وَ لِلَّهِ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي
الْأَرْضِ" را معترضه مىدانند، ولى اين احتمال
بعيد به نظر مىرسد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 536