نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 528
كند كه موجب رضاى خدا است از دنيا بيرون نمىرود مگر به آن برسد"! [1] و از بعضى
روايات استفاده مىشود كه هر گاه در دنيا به آن نرسد به ثواب و پاداش آن خواهد
رسيد [2]
2- سخنى در باره شفاعت
آيه اخير از آياتى است كه به روشنى از امكان شفاعت به وسيله فرشتگان خبر
مىدهد، جايى كه آنها حق شفاعت به اذن و رضاى خدا داشته باشند انبياء و اولياى
معصوم به طريق اولى چنين حقى را دارند.
ولى نبايد فراموش كرد كه آيه فوق با صراحت مىگويد: اين شفاعت بى قيد و شرط
نيست، بلكه مشروط به اذن و رضاى خدا است، و از آنجا كه اذن و رضاى او بى حساب نيست
بايد رابطهاى ميان انسان و او باشد تا اجازه شفاعت او را به مقربان درگاهش بدهد،
و اينجاست كه اميد شفاعت به صورت يك مكتب تربيتى براى انسان درمىآيد، و مانع از
گسستن تمام پيوندهاى او با خدا مىشود [3]
[3] تعبير به" لِمَنْ يَشاءُ" كه در
آيه فوق آمده ممكن است اشاره به انسانهايى باشد كه خدا اجازه شفاعت آنها را
مىدهد، و يا اشاره به فرشتگانى باشد كه اجازه شفاعت به آنها مىدهد، ولى احتمال
اول مناسبتر است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 528