نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 516
او بكشد كه در اصطلاح منطق آن را" جدل" مىگويند، و الا نه دختر و
پسر در منطق اسلام از نظر ارزش انسانى تفاوتى دارند، و نه فرشتگان دختر و پسر
دارند و نه اصلا آنها فرزندان خدا هستند، و نه خدا اصولا فرزندى دارد، اينها
فرضياتى است بى پايه بر اساس فرضيههاى بى پايه ديگر، اما براى اثبات ضعف فكر و
منطق اين خرافهپرستان بهترين پاسخ است.
***
در آخرين آيه مورد بحث، قرآن با قاطعيت مىگويد:" اينها فقط نامهايى
است كه شما و پدرانتان بر آنها گذاشتهايد (نامهايى بى محتوى و اسمهايى بى مسمى) و
هرگز خداوند دليل و حجتى بر آن نازل نكرده است" (إِنْ هِيَ إِلَّا أَسْماءٌ سَمَّيْتُمُوها أَنْتُمْ وَ
آباؤُكُمْ ما أَنْزَلَ اللَّهُ بِها مِنْ سُلْطانٍ) [1] نه
دليلى از عقل بر آن داريد، و نه دليلى از طريق وحى الهى، و جز يك مشت اوهام و
خرافات و الفاظ تو خالى چيزى نيست.
و در پايان مىافزايد:" آنها فقط از گمانهاى بى اساس و هواى نفس پيروى
مىكنند" و اين موهومات همه زائيده پندار و هوا است (إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَ ما تَهْوَى
الْأَنْفُسُ) [2]" در حالى كه هدايت از سوى پروردگارشان براى آنها آمده
است" (وَ لَقَدْ جاءَهُمْ مِنْ رَبِّهِمُ
الْهُدى).
اما چشم مىبندند و به آن پشت مىكنند، و در ظلمات اين اوهام غوطهور مىشوند.
[1]" سلطان" به معنى سلطه و
غلبه است، و به دلائل زنده و متقن" سلطان" گفته مىشود، چرا كه مايه
غلبه بر خصم است.
[2]" ما" در" ما تَهْوَى الْأَنْفُسُ"" موصوله" است، اين احتمال نيز داده شده است كه"
مصدريه" باشد، و البته از نظر نتيجه چندان تفاوتى ندارد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 516