responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 22  صفحه : 515

كه مى‌شنويد همسر شما دختر آورده از شدت اندوه و خشم سياه مى‌شويد!

***
" اگر چنين باشد اين تقسيمى است غير عادلانه كه ميان خود و خدا قائل شديد"! (تِلْكَ إِذاً قِسْمَةٌ ضِيزى‌) [1] چرا كه سهم خدا را پست‌تر از سهم خود مى‌دانيد! به اين ترتيب قرآن افكار منحط و خرافى آنها را به باد استهزاء مى‌گيرد كه شما از يك سو دختران را زنده به گور مى‌كنيد و عيب و ننگ مى‌دانيد، و از سوى ديگر فرشتگان را دختران خدا مى‌دانيد، نه تنها خودشان را مى‌پرستيد كه مجسمه‌هاى بى روح آنها نيز به صورت بتها در نظر شما اينهمه احترام دارد، در برابر آن سجده مى‌كنيد، در مشكلات به آنها پناه مى‌بريد، و حاجات خود را از آنها مى‌خواهيد، راستى مسخره است و شرم‌آور! و از اينجا روشن مى‌شود كه حد اقل بسيارى از بتهاى سنگى و چوبى كه مورد پرستش عرب واقع مى‌شد به زعم آنها مجسمه‌هاى فرشتگان بود فرشتگانى كه آنها را" رب النوع" و مدير و مدبر عالم هستى مى‌دانستند و نسبت آنها را با خدا نسبت دختر و پدر مى‌پنداشتند.

هنگامى كه اين خرافات در برابر خرافه ديگرى كه در باره دختران داشتند قرار داده مى‌شود تضاد عجيب آن خود بهترين گواه بر بى پايه بودن عقايد و افكار آنهاست، و چه جالب است كه در چند جمله كوتاه بر همه آنها خط بطلان كشيده، و مسخره بودن آنها را آشكار مى‌سازد.

و از اينجا معلوم مى‌شود كه قرآن هرگز نمى‌خواهد اعتقاد عرب جاهلى را در مورد تفاوت دختر و پسر بپذيرد، بلكه مى‌خواهد مسلمات طرف را به رخ‌


[1]" ضيزى" به معنى ناقص و ظالمانه و نامعتدل است.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 22  صفحه : 515
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست