نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 514
از سوى پروردگارشان براى آنها آمده است.
تفسير: اين بتها زائيده هواى نفس شما است
پس از بيان بحثهاى مربوط به" توحيد" و" وحى" و"
معراج" و" آيات عظمت خداوند يگانه در آسمانها" به بطلان شرك و
عقائد خرافى مشركان در زمينه بتها مىپردازد.
مىفرمايد:" بعد از آنكه عظمت خداوند و آيات بزرگ او را دانستيد به من
خبر دهيد آيا بتهاى" لات" و" عزى" ..." (أَ فَرَأَيْتُمُ اللَّاتَ وَ الْعُزَّى).
***
" و همچنين" بت مناة" كه سومين آنهاست، و به دنبال آنها از
آن ياد مىكنيد، آيا اينها تمثال دختران خدا هستند و منشا سود و زيان براى شما
مىباشند"؟! (وَ مَناةَ الثَّالِثَةَ
الْأُخْرى) [1]
***
" آيا سهم شما پسر است و سهم او دختر"؟! (أَ لَكُمُ الذَّكَرُ وَ لَهُ الْأُنْثى).
در حالى كه به زعم شما دختران كمارزشتر از پسرانند و حتى هنگامى
[1] در باره اين بتهاى سهگانه به
خواست خدا در بحث نكات مشروحا سخن خواهيم گفت آنچه در اينجا قابل توجه است تعبير
به" ثالثه" (سومى) و" اخرى" (متاخر) است، كه در مورد بت منات
آمده، براى اين دو تعبير تفسيرهاى زيادى ذكر كردهاند كه غالبا تكلفات بى اساس
است، آنچه مناسبتر به نظر مىرسد اين است كه اهميت اين بتها در نزد مشركان عرب به
ترتيبى است كه در آيه گفته شده و بنا بر اين" منات" در مرحله سوم قرار
داشته، و توصيف آن به" اخرى" به خاطر تاخر رتبه و مقام مىباشد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 514