نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 505
سفر آسمانى پيامبر ص شروع شد و آسمانهاى هفتگانه [1] را يكى پس از ديگرى پيمود، و در هر آسمان با
صحنههاى تازهاى روبرو شد، با پيامبران و فرشتگان و در بعضى از آسمانها با دوزخ
يا دوزخيان، و در بعضى با بهشت و بهشتيان، برخورد كرد، و پيامبر ص از هر يك از
آنها خاطرههاى پر ارزش و بسيار آموزنده در روح پاك خود ذخيره فرمود، و عجائبى
مشاهده كرد كه هر كدام رمزى و سرى از اسرار عالم هستى بود، و پس از بازگشت اينها
را با صراحت، و گاه با زبان كنايه و مثال، براى آگاهى امت در فرصتهاى مناسب شرح
مىداد، و براى تعليم و تربيت از آن استفاده فراوان مىفرمود.
اين امر نشان مىدهد كه يكى از اهداف مهم اين سفر آسمانى استفاده از نتائج
عرفانى و تربيتى اين مشاهدات پر بها بود، و تعبير پر معنى قرآن" لَقَدْ رَأى مِنْ آياتِ رَبِّهِ الْكُبْرى" در آيات مورد بحث مىتواند اشاره اجمالى و سربستهاى
به همه اين امور باشد. البته همانگونه كه گفتيم بهشت و دوزخى را كه پيامبر ص در
سفر معراج مشاهده كرد، و كسانى را در آن متنعم يا معذب ديد، بهشت و دوزخ قيامت
نبود، بلكه بهشت و دوزخ برزخى بود، زيرا طبق آياتى كه قبلا اشاره كرديم قرآن مجيد
مىگويد بهشت و دوزخ رستاخيز بعد از قيام قيامت و فراغت از حساب نصيب نيكوكاران و
بدكاران مىشود.
سرانجام به هفتمين آسمان رسيد، و در آنجا حجابهايى از نور مشاهده كرد همانجا
كه" سدرة المنتهى" و" جنة الماوى" قرار داشت، و پيامبر ص در
آن
[1] طبق بعضى از آيات قرآن
مانند" إِنَّا زَيَّنَّا السَّماءَ الدُّنْيا
بِزِينَةٍ الْكَواكِبِ"" ما آسمان
پائين را به زينت ستارگان آراستيم" (صافات- 6) آنچه ما از عالم بالا مىبينيم
و تمامى ستارگان و كهكشانها همه جزء آسمان اولند، بنا بر اين آسمانهاى ششگانه ديگر
عوالمى هستند فوق آنها؟
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 505