نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 503
بهشت گذشته، و يا در آن وارد شده است.
اين بهشت خواه بهشت جاويدان و" جنة الخلد" باشد، آن چنان كه جمعى از
مفسران گفتهاند، و يا" بهشت برزخى" باشد كه ما اختيار كرديم، در هر
صورت مسائل مهمى را از آينده انسانها در اين بهشت مشاهده فرموده است، كه شرح آن در
اخبار اسلامى آمده و به قسمتى از آن به خواست خدا اشاره خواهيم كرد.
4- معراج در روايات اسلامى
از جمله مسائلى كه روايات معراج بلكه تمام اين مساله را از نظر بعضى زير سؤال
برده وجود بعضى از روايات ضعيف و مجعول در لابلاى آنهاست در حالى كه به گفته مفسر
معروف مرحوم" طبرسى" در" مجمع البيان" روايات معراج را به
چهار گروه مىتوان تقسيم كرد.
الف- رواياتى كه به خاطر متواتر بودن قطعى است (مانند اصل مساله معراج).
ب- رواياتى كه (از منابع معتبر نقل شده) و مشتمل بر مسائلى است كه هيچ مانع
عقلى از قبول آن نيست، مانند رواياتى كه از مشاهده بسيارى از آيات عظمت خدا در
آسمانها سخن مىگويد.
ج- رواياتى كه ظاهر آن با اصولى كه از آيات قرآن و روايات مسلم اسلامى در دست
داريم منافات دارد، ولى با اينحال قابل توجيه است، مانند رواياتى كه مىگويد
پيغمبر اكرم ص گروهى از بهشتيان را در بهشت، و گروهى از دوزخيان را در دوزخ ديد
(كه بايد گفت منظور بهشت و دوزخ برزخى است كه ارواح مؤمنان و شهداء در يكى، و
ارواح كفار و مجرمان در ديگرى قرار
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 503