نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 493
خداوند شديد القوى و پر قدرت او را تعليم فرمود، در حالى كه او به صورت كامل و
در حد اعتدال درآمد و در افق اعلى قرار گرفت [1] سپس نزديك شد، و نزديكتر شد، آن چنان كه ميان
او و پروردگارش به اندازه دو قوس بيشتر نبود، و در همين جا بود كه آنچه وحى كردنى
بود خداوند به بندهاش وحى كرد.
و از آنجا كه براى جمعى اين شهود باطنى سنگين مىآمد تاكيد مىكند كه قلب
پيامبر ص آنچه را ديده به حق و راستى ديده است و نبايد شما در برابر اين سخن با او
به مجادله برخيزيد.
همانگونه كه گفتيم تفسير اين آيات به شهود باطنى پيامبر ص نسبت به خداوند
صحيحتر و با روايات اسلامى موافقتر، و براى پيامبر ص فضيلتى است برتر، و مفهومى
است لطيفتر (و اللَّه اعلم بحقائق الامور) [2] اين بحث را با حديثى از پيامبر ص و حديثى از على ع پايان
مىدهيم.
از پيغمبر اكرم ص پرسيدند هل رأيت ربك؟:" آيا پروردگارت را هرگز
ديدهاى"؟! در پاسخ فرمود: رأيته بفؤادى:" من او را با چشم دل
ديدهام"! [3] و در
نهج البلاغه در صدر همان خطبه" ذعلب يمانى" آمده است كه از آن حضرت سؤال
كرد: هل رأيت ربك يا امير المؤمنين؟!" آيا هرگز پروردگارت را اى امير مؤمنان
ديدهاى"؟!
[1] ضمير" فاستوى" و همچنين
ضمير در" هُوَ بِالْأُفُقِ الْأَعْلى" ممكن است به پيامبر (ص) يا به ذات پاك خداوند برگردد.
[2] اين نكته را نيز در اينجا اجمالا
به خاطر داشته باشيد كه در مورد معراج و اينكه يك بار در عمر پيغمبر (ص) اتفاق
افتاد، يا دو بار، در ميان دانشمندان گفتگو است، و ممكن است آيات اشاره به دو شهود
باطنى در دو معراج باشد.