responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 22  صفحه : 490

متعال"! [1] اين معنى در روايات متعدد ديگرى نيز آمده است و ناديده گرفتن اينهمه روايات ممكن نيست.

در روايات اهل سنت نيز در روايتى در" در المنثور" همين معنى از ابن عباس به دو طريق نقل شده است‌ [2] مجموع اين قرائن سبب مى‌شود كه تفسير دوم را كه مى‌گويد منظور از" شديد القوى" خداوند است و نزديك شدن پيامبر ص نيز نسبت به ذات پاك او بوده است برگزينيم.

به نظر مى‌رسد چيزى كه سبب شده غالب مفسران از اين تفسير روى برتابند و به سراغ تفسير اول بروند اين است كه اين تفسير بوى تجسم خداوند و وجود مكان براى او مى‌دهد، در حالى كه مسلم است او نه مكانى دارد و نه جسمى، لا تُدْرِكُهُ الْأَبْصارُ وَ هُوَ يُدْرِكُ الْأَبْصارَ:" چشمها او را نمى‌بيند و او همه چشمها را مى‌بيند" (انعام- 103) فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ‌:" به هر سو نگاه كنيد خداوند آنجا است" (بقره- 115) وَ هُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ ما كُنْتُمْ‌:" هر كجا باشيد او با شماست" (حديد- 4).

و نيز شايد مجموع اين مسائل سبب شده كه بعضى از مفسران از تفسير اين آيات اظهار عجز و ناتوانى كنند و بگويند اين از اسرار غيب است كه از همه ما پوشيده و پنهان است! مى‌گويند: از يكى از دانشمندان تفسير اين آيات را پرسيدند گفت: جايى كه جبرئيل ناتوان گردد من كيم كه قادر بر درك اين معنى باشم! [3]


[1] همان مدرك صفحه 148.

[2] در المنثور جلد 6 صفحه 123.

[3]" روح البيان" جلد 9 صفحه 219.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 22  صفحه : 490
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست