نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 490
متعال"! [1] اين
معنى در روايات متعدد ديگرى نيز آمده است و ناديده گرفتن اينهمه روايات ممكن نيست.
در روايات اهل سنت نيز در روايتى در" در المنثور" همين معنى از ابن
عباس به دو طريق نقل شده است [2] مجموع اين قرائن سبب مىشود كه تفسير دوم را كه مىگويد
منظور از" شديد القوى" خداوند است و نزديك شدن پيامبر ص نيز نسبت به ذات
پاك او بوده است برگزينيم.
به نظر مىرسد چيزى كه سبب شده غالب مفسران از اين تفسير روى برتابند و به
سراغ تفسير اول بروند اين است كه اين تفسير بوى تجسم خداوند و وجود مكان براى او
مىدهد، در حالى كه مسلم است او نه مكانى دارد و نه جسمى، لا تُدْرِكُهُ الْأَبْصارُ وَ هُوَ يُدْرِكُ الْأَبْصارَ:" چشمها او را نمىبيند و او همه چشمها را
مىبيند" (انعام- 103) فَأَيْنَما
تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ:" به هر
سو نگاه كنيد خداوند آنجا است" (بقره- 115) وَ هُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ ما كُنْتُمْ:" هر كجا باشيد او با شماست" (حديد- 4).
و نيز شايد مجموع اين مسائل سبب شده كه بعضى از مفسران از تفسير اين آيات
اظهار عجز و ناتوانى كنند و بگويند اين از اسرار غيب است كه از همه ما پوشيده و
پنهان است! مىگويند: از يكى از دانشمندان تفسير اين آيات را پرسيدند گفت: جايى كه
جبرئيل ناتوان گردد من كيم كه قادر بر درك اين معنى باشم! [3]