responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 22  صفحه : 485

(فَكانَ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى‌).

***
و در اينجا خداوند آنچه را وحى كردنى بود به بنده‌اش وحى نمود"! (فَأَوْحى‌ إِلى‌ عَبْدِهِ ما أَوْحى‌).

***
" قلب پيامبر ص در آنچه ديد صادق بود و هرگز دروغ نمى‌گفت"! (ما كَذَبَ الْفُؤادُ ما رَأى‌).

***
" آيا با او در باره آنچه ديده مجادله مى‌كنيد و باور نداريد"؟ (أَ فَتُمارُونَهُ عَلى‌ ما يَرى‌).

در تفسير اين آيات دو نظريه مختلف وجود دارد كه يكى مشهور و ديگرى غير مشهور است ولى قبلا لازم است مفردات و بعضى از لغات آيه معنى شود سپس به بيان اين دو عقيده بپردازيم.

" مرة" به طورى كه بسيارى از ارباب لغت و مفسران نوشته‌اند به معنى" تابيده شده" است، و از آنجا كه هر قدر طناب بهتر تابيده شود محكمتر است، اين كلمه در معنى قدرت و توانايى و استحكام مادى يا معنوى به كار مى‌رود، و بعضى آن را از" مرور" به معنى" عبور" دانسته‌اند، ولى اين سخن با آنچه اهل لغت نوشته‌اند چندان سازگار نيست.

" تدلى" از ماده" تدلى" (بر وزن تجلى) به گفته" راغب" در" مفردات" به معنى نزديك شدن است، بنا بر اين تاكيدى است براى جمله" دنى" كه قبل از آن آمده، و هر دو به يك معنى است، در حالى كه بعضى در ميان اين دو تفاوت قائل شده‌اند و گفته‌اند" تدلى" به معنى وابستگى و تعلق و آويزان شدن است همچون وابستگى ميوه به درخت، لذا به ميوه‌هايى كه از درخت آويزان است" دوالى"

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 22  صفحه : 485
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست