اين احتمال نيز از سوى جمعى از مفسران پذيرفته شده كه منظور اين است:"
توطئههاى آنها سرانجام بر ضد خود آنها تمام مىشود، شبيه آنچه در آيه 43 سوره
فاطر آمده است" وَ لا يَحِيقُ
الْمَكْرُ السَّيِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ:"
نقشههاى سوء تنها دامان صاحبانش را مىگيرد".
جمع ميان هر دو تفسير نيز بى مانع است.
اين آيه مىتواند با آيه قبل پيوند ديگرى داشته باشد، و آن اينكه دشمنان اسلام
مىگفتند: ما در انتظار مرگ محمديم، قرآن مىگويد از دو حال خارج نيست، يا ادعا
مىكنيد كه او با مرگ طبيعى قبل از شما مىميرد، لازمه اين سخن آگاهى از اسرار غيب
است، و اگر منظورتان اين است كه با توطئههاى شما از ميان مىرود بدانيد نقشههاى
خدا ما فوق نقشههاى شماست و توطئههاى شما دامان خودتان را مىگيرد.
و اگر تصور مىكنيد كه با اجتماع در" دار الندوة" و طرح تهمتهايى
همچون" كهانت" و" جنون" و" شاعرى" در مورد پيامبر
قدرت داريد بر او پيروز شويد كور خواندهايد، چرا كه قدرت خدا برتر از همه
قدرتهاست، و او سلامت و نجات و پيروزى پيامبرش را براى ابلاغ اين دعوت جهانى تضمين
كرده است!.
***
و بالآخره در آخرين پرسش از آنها مىپرسد: آيا آنها خيال مىكنند حامى و
ياورى دارند؟" آيا براى آنها معبودى جز خدا است"؟ (أَمْ لَهُمْ إِلهٌ غَيْرُ اللَّهِ).
سپس مىافزايد:" منزه است از آنچه براى او شريك قرار مىدهند" (سُبْحانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ).
بنا بر اين هيچكس قادر به حمايت از آنها نيست.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 460