نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 439
در دو رنج، و رسيدن به اين همه مواهب، خود نيز لذتى است، درست همانطور كه
انسان هنگامى كه از سفر خطرناكى باز مىگردد و در محيط امن و امان مىنشيند با
همسران خود وضع گذشته را گفتگو كرده و از نجاتشان اظهار خوشحالى مىكنند.
***
2-" مشفقين" از ماده" اشفاق" به طورى كه"
راغب" در" مفردات" مىگويد: به معنى" توجه آميخته با
ترس" است، هنگامى كه با كلمه" من" متعدى شود مفهوم" خوف"
در آن ظاهرتر است، و هنگامى كه با كلمه" فى" متعدى گردد مفهوم"
توجه و عنايت" در آن بيشتر است.
اين كلمه در اصل از ماده" شفق" گرفته شده كه همان روشنى آميخته با
تاريكى است.
اكنون بايد ديد آنها در دنيا از چه چيز بيم داشتند و نسبت به چه چيز توجه و
عنايت؟
در اينجا سه احتمال وجود دارد كه ما همه را در تفسير آيه جمع كرديم، زيرا
منافاتى در ميان آنها نيست (ترس از خداوند و توجه به نجات خويشتن- ترس از انحراف
خانواده و توجه به امر تربيت آنها- و ترس از دشمنان و توجه به حفظ خويش در برابر
آنان) هر چند با توجه به آيات بعد مخصوصا جمله" فَمَنَّ اللَّهُ عَلَيْنا وَ وَقانا عَذابَ السَّمُومِ"" خداوند بر ما منت گذارد و از عذاب كشنده حفظ
كرد" معنى اول مناسبتر به نظر مىرسد.
***
3- تعبير به" فِي
أَهْلِنا" كه در اينجا معنى گستردهاى دارد و همه
فرزندان و همسران و دوستان و ياران را شامل مىشود، اشاره به اين است كه انسان
قاعدتا
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 439