نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 435
سپس به مشروبات گواراى بهشتيان اشاره
كرده مىافزايد:" آنها در بهشت جامهايى پر از شراب طهور را كه نه مستى و بيهودهگويى
در آن است، و نه گناه از يكديگر مىگيرند" (يَتَنازَعُونَ فِيها كَأْساً لا لَغْوٌ فِيها وَ لا
تَأْثِيمٌ).
بلكه شرابى است گوارا و لذت بخش، نشاطآفرين و روحپرور، خالى از هر گونه تخدير
و فساد عقل، و به دنبال آن بيهودهگويى و گناه هرگز نيست، بلكه سراسر هوشيارى و
لذت جسمى و روحانى است.
" يتنازعون" از ماده" تنازع" به معنى گرفتن از يكديگر
است، و گاه به معنى" تجاذب و مخاصمه" مىآيد، لذا بعضى از مفسران
گفتهاند: اين جمله اشاره به آن است كه بهشتيان به عنوان شوخى و مزاح و افزايش
سرور و انبساط جامهاى" شراب طهور" را از دست يكديگر مىكشند و مىنوشند.
ولى به طورى كه بعضى از ارباب لغت گفتهاند: تنازع هر گاه در موردى
مانند" كاس" (جام) به كار مىرود به معنى گرفتن از يكديگر است، نه كشمكش
و تجاذب.
اين نكته نيز قابل توجه است كه" كاس" جامى است كه پر از شراب باشد،
و به ظرف خالى" كاس" نمىگويند [1] به هر حال از آنجا كه تعبير به" كاس" شرابهاى
تخدير كننده دنيا را احيانا تداعى مىكند مىافزايد در آن شراب نه لغو و
بيهودهگويى است و نه گناه، زيرا هرگز عقل و هوش انسان را نمىگيرد، بنا بر اين
سخنان ناموزون و اعمال زشتى كه از مستها سر مىزند هرگز از آنان سر نخواهد زد بلكه
به حكم آن كه شراب
[1]" راغب" در"
مفردات" مىگويد: الكاس الاناء بما فيه من الشراب،- در" مجمع
البحرين" نيز همين تفسير در باره كاس آمده است و اگر خالى از شراب باشد به
آن" قدح" گفته مىشود.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 435